جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

زندگی در نور (یوگا سفری به سوی خویشتن)

زندگی در نور (یوگا سفری به سوی خویشتن)

کتاب «زندگی در نور: یوگا سفری به سوی خویشتن» اثر مشترک دیپاک چوپرا و سارا پلت فینگر، با ترجمۀ مهرناز نوروزی، از سوی انتشارات ذهن‌آویز منتشر شد.

رویال یوگا برای قرن‌های متمادی الهام‌بخش جویندگان معنوی بوده است. در کتاب «زندگی در نور» نویسندگان برای کمک به شما، کوشیده‌اند تا مسیر را از پیچیدگی‌ها و موانع پاک کنند. آن‌ها معتقدند که تجربیات روزمره لمحه‌ای از زندگی در نور را به ما می‌چشاند. نویسندگان به این باور بر مبنای یکی از اساسی‌ترین اصول یوگا دست یافته‌اند: آگاهی کل است و همۀ ما در این کل سهیم هستیم. وقتی صحبت از آگاهی به میان می‌آید، همه یکسان‌اند. در هر لحظه یا آگاه هستید یا نیستید. این انتخابی است که هیچ‌کس را از قلم نمی‌اندازد. نور آگاهی در همه‌جا گسترده است.

رویال یوگا چیزی بیش از مجموعه‌ای از تمرینات برای آگاه کردن شماست و چشم‌اندازی از زندگی ایده‌آل را ارائه می‌دهد. این چشم‌انداز نیز هیچ‌کس را از قلم نمی‌اندازد؛ زیرا زندگی ایده‌آل مبتنی بر آگاهی است. شما نمی‌توانید آنچه را از آن آگاه نیستید تغییر دهید و هرچه بیشتر آگاه باشید، تغییرات بیشتری می‌توانید اعمال کنید. انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که می‌توانند آگاهانه تکامل یابند. یوگا مرجعی است که به شما نشان می‌دهد چگونه تکامل یابید. این مرجع کامل است و هر کسی که هستید، دستورالعمل‌های آن دربارۀ شما صدق می‌کند.

بنابراین، اگر کسی بپرسد: «الان چه‌کار کنم؟» پاسخ یک کلمه است: «تکامل.» ما معمولاً از جویندگان معنوی صحبت می‌کنیم، اما در واقعیت، فقط تکامل‌یابندگان معنوی وجود دارند یا وجود ندارند.

در حال حاضر و در سال‌های اخیر، بیش از هر زمان دیگری با افرادی روبه‌رو شده‌ام که در مسیر معنوی گام برداشته‌اند. آن‌ها از آگاهی بالاتر الهام گرفته‌اند و مفهوم «سعادت خود را دنبال کنید» آن‌ها را به حرکت وامی‌دارد؛ اما ممکن است یک فرد شکاک بگوید ما حداقل پنجاه سال است که دربارۀ ظهور آگاهی بالاتر می‌شنویم و از روشنگری جمعی چیزی در میان نیست.

بااین‌حال، پس از اینکه یک بار حقیقت ساده اما عمیق را درک کردید، درمی‌یابید که دلیلی برای دلسرد شدن وجود ندارد: آگاهی به‌گونه‌ای تکامل می‌یابد که همه‌چیز را دربرگرفته و برای هر فردی مناسب است. هیچ‌چیزی خاص و عجیب نیست. بااین‌حال در طول مسیر باید برای برخی رویدادهای عجیب‌وغریب و حتی خاص آماده باشید. برای مثال:

  • شما نمی‌توانید هدف را از قبل ببینید.
  • بنابراین نمی‌توانید برنامه‌های قطعی در خصوص چگونگی رسیدن به هدف داشته باشید.
  • ازآنجایی‌که زندگی درونی شما دائماً در حال تغییر است، هرگز نمی‌دانید نگرشتان درست است یا حتی برای مرحله بعدی سفر آماده هستید یا خیر.
  • منِ نفسانی شما، که از شما در هر فعالیت دیگری پشتیبانی می‌کند، هنگام صحبت از آگاهی، فایده چندانی ندارد. به‌طورمعمول، منِ نفسانی مانعی برای هر گونه تغییر شدید است و شما را از آن دور می‌کند، به‌خصوص اگر عادات، باورها و شرطی‌شدگی‌های قدیمی به چالش کشیده شوند.
  • حتی اگر به‌عنوان فردی مجزا فکر و عمل می‌کنید، اما بدانید آگاهی شخصی و مجزا نیست: آن جهانی، کل‌نگر و درنهایت غیرقابل‌تصور است.

 

همۀ این نکات در این کتاب آمده است. در این اثر جدید، نویسندۀ بین‌المللی پرفروش دیپاک چوپرا و نویسندۀ همکارش سارا پلت فینگر، برنامه‌ای روشنگر برای خودآگاهی، سعادت و کامل بودن ارائه می‌دهند. دیپاک و سارا با ترکیب یک برنامۀ عملی سی روزه به شما کمک می‌کنند عادت‌های محدودکننده و سیستم‌های اعتقادی را با یک کاوش عمیق در پنجاه حرکت یوگای محرک و ترمیم‌کننده بشکنید و ذهن، بدن و روح خود را متحد کنید.

«زندگی در نور» با ده‌ها تصویر سفارشی خاص از ژست‌های یوگا، که برای همه، از مبتدی تا پیشرفته، مناسب است، راهنمای نهایی را برای آیندۀ روشن و روشنگر شما فراهم می‌کند.

قسمتی از کتاب زندگی در نور اثر مشترک دیپاک چوپرا و سارا پلت فینگر

سه‌شنبه

کلید تنفس قوی‌تر

امروز خود را با تکرار بی‌صدای این مانترا آغاز کنید:

تنفس من ذهن و بدنم را سرشار از انرژی می‌کند.

تنفس من ذهن و بدنم را سرشار از انرژی می‌کند.

وقتی تنفس قوی است، پرانا نیز قوی است. هر عملکردی از بدن با داشتن سطح بهینۀ اکسیژن در خون ارتقا می‌یابد، اما در بیشتر افراد سطح اکسیژن با افزایش سن، مشکلات تنفسی، آلرژی‌ها و آلودگی هوا پایین می‌آید. نفس، به‌نوعی، شبیه ضرب‌المثل قدیمی است که می‌گوید: «به دلیل کمبود یک نعل اسب، پادشاهی از دست رفت.» چراکه هرگونه تغییرات در روند طبیعی تنفس می‌تواند اثرات مخربی در فشارخون، سلامت قلب و عملکرد مغز به جا بگذارد. نتیجه این است که با تنفس صحیح جلو ایجاد اختلالات را بگیریم.

ما در این کتاب، به تنفس سنتی کنترل‌شدۀ یوگی‌ها نمی‌پردازیم که به معلم و نظم و انضباط نیاز دارد، اما تنفس آگاهانه چیزی است که همه می‌توانند و باید بیاموزند. نفس مجرای ورود پراناست و تمرینات تنفس آگاهانه جریان پرانا را هموار می‌کند.

در اینجا سه تمرین تنفسی وجود دارد که به‌خوبی بررسی شده و مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

شمارۀ 1: تنفس شکمی

بخش پایینی ریه‌ها باعث ایجاد آرامش می‌شود. تنفس کم‌عمق که بیشتر بخش بالایی ریه‌ها را درگیر می‌کند، منجر به استرس، اضطراب و حملات پانیک می‌شود. هدف از تنفس شکمی این است که از دیافراگم خود درحالی‌که آگاهانه نفس عمیق و کامل می‌کشید، استفاده کنید.

صاف بنشینید و به‌آرامی شروع به نفس‌کشیدن کنید. با هر بار دم، احساس کنید هوا تا پایین شکمتان حرکت کرده و شکم را پر می‌کند. دیافراگم را به سمت بیرون ببرید، مطمئن شوید که به‌آرامی نفس می‌کشید و فشار نمی‌آورید. هنگامی که شکمتان پر از هوا شد، اجازه دهید ریه‌ها هوا را به‌طور طبیعی بیرون دهند، همان‌طور که آه می‌کشید و هوا را رها می‌کنید.

این کار را به مدت 5 تا 10 دقیقه تکرار کنید و همیشه از راه بینی نفس بکشید. اگر احساس کردید که می‌خواهید از دهان نفس بکشید یا تنفستان بریده‌بریده شده، مقاومت نکنید. سعی کنید به خود فشار نیاورید. مانند تمام تمرینات تنفسی، این تمرین نیز باید بااحساس راحتی همراه باشد. باگذشت زمان، قدرت تحملتان افزایش می‌یابد.

شمارۀ 2: تنفس واگ

عصب واگ یکی از ده عصب جمجمه‌ای است که مستقیماً به مغز منتهی می‌شود. عصب واگ نقش عمده‌ای در تنظیم ضربان قلب، تنفس و روده ایفا می‌کند و به بدن اعلام می‌کند که در شرایط استرس هستید یا خیر ــ هر سه اندام در تحریک واکنش جنگ یا گریز نقش دارند.

با تحریک ملایم عصب واگ، سیگنال‌های آرامش و استرس‌زدایی را به سراسر بدن ارسال می‌کنید. تنفس واگ ساده‌ترین راه برای تحریک عصب واگ است و به نظر می‌رسد که یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مقابله با استرس است که تقریباً همۀ افراد در زندگی مدرن در معرض آن هستند.

آرام بنشینید و از راه بینی نفس بکشید. به‌آرامی و راحت نفس بکشید، دم را عمیق بگیرید به‌گونه‌ای که ریه‌ها را پر کند. چند ثانیه حبس کنید، سپس به‌آرامی نفس را رها کنید. نکتۀ ضروری در اینجا این است که آگاهانه دم بگیرید، آن را بدون فشار حبس و آگاهانه بازدم کنید. آگاهی از تنفس به اندازۀ خود تکنیک تنفس مهم است.

5 تا 10 دقیقه این عمل را تکرار کنید. فواید تنفس واگ چیزی بیش از ایجاد آرامش و استرس‌زدایی است، اما این فواید به‌خودی‌خود آن را ارزشمند می‌کند.

تنفس واگ برای برخی افراد مؤثر خواهد بود، اما اگر متوجه شدید که تنفس آهسته و آگاهانه آهنگ تنفس را کم‌عمق و بریده‌بریده می‌کند (که در شرایط استرس حاد معمول است) یا اگر علائم اضطراب دارید، این عمل را متوقف کنید. در چنین شرایطی، درازکشیدن و تنفس طبیعی با چشمان بسته به خارج کردن بدن از وضعیت استرس کمک می‌کند. این را می‌توان با مراقبه کنترل کرد، اما دوباره، اگر رفتن به درون باعث می‌شود بیش‌ازحد از استرس و اضطراب خودآگاه شده و درگیر این احساسات شوید، مراقبه را متوقف کنید و ساکت بنشینید و به‌آرامی از بدن و نفس خویش آگاه باشید.

خرید کتاب زندگی در نور (یوگا سفری به سوی خویشتن)

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.