جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: مخاطرات سفر و بیماری‌های شایع

معرفی کتاب: مخاطرات سفر و بیماری‌های شایع

 

«مخاطرات سفر و بیماری‌های شایع» کتابی است به قلم مرتضی نادی که نشر نوسده آن را به چاپ رسانده است. هر سفر در ذات خود واجد دو سویه است؛ از یک سو لذت، شادی و حس خوبی که همواره با مقوله‌ی سفر و رفتن به دنبال تجربه‌های جدید مطرح است، از این نظرگاه سفر مقوله‌ی لذت‌بخشی است که خاطرات و دستاوردهای آن برای سال‌ها و شاید تا پایان عمر در بخش تصویری ذهن‌مان ثبت خواهد شد و هر از چندی از آن یاد و آن را مرور خواهیم کرد. و از سوی دیگر، هر سفر خطرات بالقوه‌ای نیز با خود به همراه دارد که عدم آموزش صحیح و فقدان دانشِ لازم می‌تواند ابعاد این خطرات را پیچیده و پیچیده‌تر کند.

حالا برای نخستین‌بار کتابی تالیفی با محوریت مخاطرات و بیماری‌های شایع سفر در زبان فارسی به چاپ رسیده که می‌تواند به عنوان یک منبع قابل استناد، زمینه‌ی آموزشی مناسبی برای دوستدارانِ مقوله‌ی سفر و گردشگری فراهم آورد.

نویسنده که از سال 1383 عضو تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر ایران است می‌گوید: در حوادث بسیاری حضور داشته‌ام و در طول این سال‌ها، اغلب رخدادهای مشابه و تکرارشونده‌ی بسیاری را شاهد بوده‌ام. بعد از گذشت سال‌ها، وقتی رخدادهای مختلف در کوه‌های شمال تهران و تفرج‌گاه‌های اطراف تهران را مرور می‌کردم و همچنین در زمان تدریس کمک‌های اولیه در کلاس‌های آموزش راهنمایان گردشگری، با خاطرات و مسائلی که بسیاری از افراد در طول سفرهای خود با آن مواجه بوده‌اند، مواجه می‌شدم عمیقاً به این فکر فرو می‌رفتم که با تمام ابزارها و امکاناتی که امروزه در اختیار گردشگران قرار دارد، پس چرا هنوز این میزان رخدادهای ناگوار به وقوع می‌پیوندد!

البته که علی‌رغم تعدد این رخدادهای ناخوشایند، فقط بخشی از آن به‌‌دلیل وسعت و داشتن شرایطی خاص، بازتابی گسترده پیدا می‌کند و باقی موارد آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همین امر موجب می‌شود تا افراد زیادی همچنان شناخت و آگاهی کافی از نیمه‌ی پنهان سفر و گردشگری نداشته باشند.

بی‌شک انجام هر فعالیتی، با میزانی ریسک همراه خواهد بود و سفرکردن نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما هدفِ این کتاب، نمایان ساختن نیمه‌ی پنهان و کمتر دیده‌شده از سفر و گردشگری در مقابل دیدگان فعالان این حوزه و علاقه‌مندان به سفر است تا ضمن آگاهی یافتن از مخاطرات و بیماری‌هایی که می‌تواند برنامه‌ریزی یک سفر را به‌راحتی دستخوش تغییر کند، خود را نیز برای ایمن ماندن در مقابل آن‌ها آماده کنند تا این‌گونه بتوانند یک سفر ایمن‌تر را طرح‌ریزی و تجربه کنند.

نویسنده‌ی کتاب اضافه می‌کند؛ در مدت بیش از دو سال کارهای مطالعاتی و پژوهشی برای تالیف این کتاب با بهره‌جستن از مقالات و دستورالعمل‌های منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت، مرکز کنترل بیماری‌های امریکا، صلیب سرخ امریکا و کانادا و دیگر منابع تخصصی و معتبر جهانی و نیز تجربیات عینی و شخصی از حوادث مختلف، کوشیدم تا موضوعات کاربردی و مهم را در انواع سفرها مطرح کنم؛ ولیکن به‌دلیل وسعت مطالب و موضوعات، همچنان ممکن است برخی موضوعات از نگاه دور مانده باشد یا اینکه مواردی در آینده به این موضوعات افزوده شود که امروز مورد توجه نبوده است. این امر گویای این مهم است که گردشگران و فعالان این حوزه همیشه باید دانش خود را به‌روز و کارآمد نگاه دارند.

قسمتی از کتاب مخاطرات سفر و بیماری‌های شایع:

*مخاطرات و بیماری‌های سفر به نقاط مرتفع و کوهستانی

-قرار گرفتن در معرض تابش اشعه UV خورشید

هرچه ارتفاع بیشتر باشد، در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش بیشتری قرار خواهید گرفت. از همین روی، پیروی از مجموعه اقدامات محافظتی در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش در ارتفاعات، در مقایسه با دیگر نقاط گردشگری، اهمیت بیشتری دارد. برخی از این اقدامات حفاظتی عبارت است از:

1-پوشیدن لباس‌هایی که به‌خوبی سطح پوست را می‌پوشانند.

2-برای محافظت از پوست صورت در برابر سرما و آفتاب در ارتفاعات بسیار زیاد بهتر است از ماسک صورت یا نقاب توفان استفاده شود.

3-استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، که ضریب حفاظتی آن‌ها در برابر اشعه‌های UVA، UVB، UVC بالاست. (حداقل SPF 15) استفاده از کرم‌های ضدآفتاب باید هر 2 ساعت تجدید شود تا از حفاظت کافی برخوردار باشید.

4-لب‌ها و گوش‌ها از جمله نقاطی هستند که باید با کرم ضدآفتاب محافظت شوند که البته در اغلب موارد، افراد این نقاط را فراموش و فقط به صورت خود توجه می‌کنند.

5-استفاده از عینک آفتابی استاندارد که توانایی فیلتر نمودن اشعه UV را داشته باشد (حداقل 400UV). بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که فقط پوست در برابر تابش خورشید آسیب می‌بیند و برای محافظت چشم‌ها اقدام مناسبی انجام نمی‌دهند، این در حالی است که قرار گرفتن چشم‌ها در معرض آفتاب می‌تواند منجر به التهاب ملتحمه و قرینه شود و در بدترین حالت و درازمدت ممکن است چشم‌ها آسیب دیده و به بیماری آب مروارید مبتلا شوند. این تصور که هرچه عینک آفتابی تیره‌تر باشد، محافظت بیشتری خواهد داشت کاملاً اشتباه است، چرا که وقتی عینک تیره باشد، نور کمتری به چشم می‌رسد و مردمک‌ها گشادتر خواهد شد و بدین‌صورت اشعه UV بیشتری به چشم وارد خواهد شد. درحالی‌که مهم‌ترین عاملی که چشم را در برابر اشعه‌ی UV محافظت می‌کند، استفاده از عینک‌هایی است که فیلتر مناسب دارند و باتوجه به نوع فعالیت شما می‌توانند مقاومت داشته باشند. همچنین در نقاط مرتفع که اشعه‌ی UV بیشتری با چشم‌ها برخورد خواهد داشت، علاوه بر توجه به نوع فیلتر لنزها، فریم عینک باید به گونه‌ای باشد که به خوبی بتواند مانع ورود اشعه از کناره‌های عینک شود. نتایج برخی تحقیقات نشان داده که بیش از 60 درصد اشعه‌ی UV از کناره‌ی عینک به چشم‌ها وارد می‌شود.

خرید کتاب مخاطرات سفر و بیماری‌های شایع

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.