جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

نوروز در دیگر کشورها - جمهوری آذربایجان

نوروز در دیگر کشورها - جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان. پهناورترین کشور قفقاز و در همسایگی کشورهای ایران، ارمنستان، ترکیه، گرجستان و روسیه. جمهوری آذربایجان پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بخشی از خاک این کشور بود و در پی فروپاشی شوروی، در اواخر اوت ۱۹۹۱، کشوری مستقل شد.

برگزاری آیین‌ها و جشن‌های نوروزی در جغرافیایی که امروزه جمهوری آذربایجان نامیده می‌شود به سده‌ها پیش بازمی‌گردد و این سنن همچنان در میان مردم این کشور به شکل گسترده‌ای پویا و زنده است. با وجود اینکه رژیم کمونیستی شوروی، هنگامی‌که جمهوری آذربایجان بخشی از خاک شوروی بود، ممنوعیت‌های گسترده‌ای را سد راه برگزاری آیین‌ها و سنن بومی و منطقه‌ای کرده بود، اما این ممنوعیت‌ها سبب فراموشیِ جشن‌های نوروزی نشد و پایبندی مردم به آن‌ها را مستحکم‌تر کرد.

در جمهوری آذربایجان، چهار چهارشنبه‌ی واپسین سال به پاسداشتِ عناصر چهارگانه‌ی طبیعت، چهارشنبه آب، چهارشنبه آتش، چهارشنبه خاک و چهارشنبه باد نامیده می‌شود. به باور مردم آذربایجان آتشی که شعله‌ور می‌شود را باد به‌عنوان پیک به قله‌های سرافراز کوه‌ها می‌برد و سبب آب شدنِ برف‌ها می‌شود. آبِ حاصل از ذوب‌شدنِ برف‌ها با سرازیر شدن در دامنه‌ها به مراتع می‌رسد و سبب زنده‌شدنِ مجدد خاک می‌شود و با رویش گیاهان از دل خاک، چرخه‌ی زندگی حیاتی دوباره بازمی‌یابد.

در واپسین چهارشنبه‌ی سال نیز مردم جمهوری آذربایجان همچون مردم ایران از روی آتش می‌پرند. آن‌ها معتقدند با این کار آلام و رنج‌هایشان زدوده می‌شود و با درونی آرام به سال جدید ورود می‌کنند.

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان هرساله شاهد برگزاری شکوهمند «چرشنبه آخشامی» هستند. اصطلاحی محلی برای توصیف آنچه ایرانیان چهارشنبه سوری می‌نامند.

همچنین مردم جمهوری آذربایجان کمی قبل از نوروز، مقداری گندم را در آب خیس می‌کنند. گندم‌ها به‌مرور جوانه زده و سبزه می‌شوند. به اعتقاد مردم جمهوری آذربایجان این سبزه نماد باروری زمین است.

سفره‌ی نوروز به زبان محلی خنچه نام دارد. چیدن خنچه نوروزی، که در آن شیرینی‌ها و غذاهای گوناگونی نیز وجود دارد، از دیگر آیین‌های نوروزی مردم آذربایجان است. در خنچه از نان قندی تا باقلوا و دیگر شیرینی‌های محلی مناطق گوناگون وجود دارد.

مردم جمهوری آذربایجان برای اعلام نوروز هرساله در ایچری شهر جمع می‌شوند و این بخش تاریخی شهر باکوست که تاریخ را در دل خود جای داده است. جذابیت‌های جشن‌های نوروزی در ایچری شهر برای گردشگران خارجی هم درخور ‌توجه است، به گونه‌ای که هرساله گردشگران زیادی برای دیدن جشن‌های نوروزی به این منطقه سفر می‌کنند. در جشن‌های نوروزی انواع غذاهای محلی و کباب‌های گوناگون سرو می‌شود و در قالب غرفه‌هایی صنایع دستی گوناگون و شیرینی‌های محلی و... به فروش می‌رسد.     ‌

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.