جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

کیلی رید: پول زندگی ما را اداره می‌کند

کیلی رید: پول زندگی ما را اداره می‌کند

 

رمان‌نویس کیلی رید در گفت‌وگو با گاردین از آموزش، چیزهایی که در نویسندگی به دنبال آن‌هاست و مسائلی که باعث می‌شود ما در زندگی دست‌وپا بزنیم می‌گوید.

کیلی رید با یادآوری لحظه‌ای در بهار 2019 که ایده کتاب جدید او مطرح شد می‌گوید: «می‌دانستم می‌خواهم درباره‌ی جوانان و پول بنویسم.» او در حال تکمیل مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته‌ی داستان در دانشگاه آیووا بود که در همان دوره شروع به مصاحبه با دانشجویان مقطع کارشناسی درباره‌ی رابطه‌ی آن‌ها با پول کرد و در این بین ایده‌های درخشانی برای اثر جدیدش به ذهنش رسید.

در هتل مرکزی لندن، در یک بار با دیوارهای قرمز تیره، وسایل طلاکاری‌شده و یک منوی چای که چندین صفحه دارد، در حال صرف چای صحبت می‌کنیم. ریدِ 36 ساله که به‌تازگی از میشیگان پرواز کرده است، لباسی تابستانی پوشیده که در برابر آسمان طوفانی امروز کمی خوشبینانه به نظر می‌رسد.

نقطه‌عطفِ کارِ این نویسنده زمانی بود که نامش در فهرست طولانی جایزه بوکر 2020 قرار گرفت. در داستان‌های او افراد شرور آشکاری وجود دارد، شخصیت‌های او اغلب در عین نیّت خوب، اشتباه می‌کنند. رید با خنده می‌گوید: «من عاشق نوشتن در مورد مواردی هستم که خواننده با خود می‌گوید؛ این شخصیت چه کار می‌کند؟!»

وقایع رمانِ «بیا و بگیر» رید در جنوب و شهر فایت‌ویلِ آرکانزاس رخ می‌دهد. جایی که در دانشگاه، مسائل نژادپرستی وجود دارد و درعین‌حال نقشِ پول غیرقابل انکار است و همه‌چیز حول محورِ پول می‌چرخد.

رید می‌گوید: «می‌خواستم در این رمان شخصیت‌هایی را کشف کنم که روابط و دیدگاه‌های بسیار متفاوتی پیرامون مصرف‌گرایی و پول دارند. قصدم این بود که افراط و تنهایی را نشان دهم. فکر می‌کنم این «تنهایی» محصول مصرف‌گرایی است که ما را احاطه کرده است.»

وسواس شدید و عمیقِ رید نسبت به داستان‌گویی به دوران کودکی‌اش در آریزونا بازمی‌گردد، جایی که او به یاد می‌آورد خودش را در کتاب‌ها گم می‌کرد و برای خودش داستان‌پردازی می‌کرد.

هنگامی‌که 20 سال داشت، به مدت 9 سال در نیویورک زندگی کرد و به‌عنوان پرستار کار می‌کرد و درعین‌حال به‌عنوان سرگرمی مشغول نوشتن بود. هنگامی‌که به شوهرش که یک محقق حقوقی بود یک پیشنهاد کاری در دانشگاهی در فایتویل، آرکانزاس داده شد، به مدت یک سال به جنوب رفت و به‌عنوان باریستا در کافی‌شاپ و نویسنده‌ی آزاد مشغول به کار شد.

در کارگاه‌های داستان‌نویسی در آیووا، همکلاسی‌ها متوجه شدند که در بسیاری از داستان‌های رید بحث‌هایی در مورد پول وجود دارد. او می‌گوید: «من عاشق تماشای افرادی هستم که سعی می‌کنند به شکل سیاست‌مدارانه در مورد پول درست عمل کنند. فکر می‌کنم بخش‌هایی از عمیق‌ترین لایه‌های درونِ آن‌ها در این تعاملات آشکار می‌شود.»

رید در مورد نوشتن معتقد است: «نوشتن یک تعادل عجیب بین زیستن در دنیای واقعی و همچنین میل به یک سفر سرگرم‌کننده است و البته در این ‌بین، عدم استثمار مردم مهم است.»

آموزش‌ دادن به شاگردانش و مراقبت از دخترش دغدغه‌ی اصلی رید در حال حاضر است، اگرچه او مثل همیشه به نوشتن متعهد است. خودش می‌گوید: «هدف من این است که در هر رمان کار متفاوتی انجام دهم. حمله به ژانرها، تلاش برای دسترسی به سبک‌ها و لحن‌های جدید و زبان‌های مختلف. من دوست دارم هر بار چیز جدیدی را امتحان کنم.» او از دونا تارت، برادران سافدی و تیلدا سوینتون به‌عنوان هنرمندانِ سنت‌شکنی یاد می‌کند که دائماً آثار شگفت‌انگیز و جدیدی تولید می‌کنند. «درحال‌حاضر در حال خواندن تعدادی از کتاب‌های جیمز بالدوین هستم و احساس می‌کنم او هر بار یک چیز متفاوتی با خود به همراه دارد. این هدفِ من در نوشتن نیز هست.»

منبع: گاردین

مترجم: محسن امینی        

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.