جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

چگونه با بازاریابی محتوا کتاب‌های بیشتری بفروشیم؟

چگونه با بازاریابی محتوا کتاب‌های بیشتری بفروشیم؟

 

فروش کتاب یک بازی طولانی است. هدفِ این بازی، ماندن در بازار و انجام مداوم کارهایی به شکل روزانه برای یافتن و حفظ خوانندگان (مشتریان) است.

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، بازاریابی محتوا است. اگر می‌پرسید بازاریابی محتوا چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ این مقاله برای شماست.

اما بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا هر محتوای ارزشمندی است که شما ایجاد می‌کنید و عمری طولانی دارد. مخاطبانِ شما آن را در موتورهای جستجو پیدا خواهند کرد و این محتواها افراد را به سمت شما هدایت می‌کنند.

محتوا اشکال مختلفی دارد. این محتواها می‌تواند شامل تصاویر، متن، فیلم‌ها، پویانمایی یا صدا باشد.

چه چیزی در مورد بازاریابی محتوا برای ناشران مهم است؟

هر ناشر می‌بایست بازاریابی محتوا را انجام دهد. چرا؟ در اینجا دلایل این مسئله بیان می‌شود:

-این اعتبار شما را به عنوان یک ناشر تثبیت می‌کند.

-به شما امکان می‌دهد مخاطبان وفادار بسازید.

-شما می‌بایست هزینه‌ی تبلیغات خود را کاهش دهید.

-بازاریابی محتوا ترافیک را به صورت ارگانیک به وب‌سایت شما هدایت می‌کند. (بدون نیاز به هزینه تبلیغاتی)

-فرصت‌های ارتباطی و روابط عمومی بیشتری خواهید داشت.

و در نهایت همه‌ی اینها منجر به فروش بیشتر کتاب و رشد کسب‌وکار خواهد شد.

اکنون که می‌دانید چرا باید زمان ویژه‌ای را صرف بازاریابی محتوا کنید، بیایید عمیقاً به نحوه‌ی انجام این کار به عنوان یک ناشر یا کتابفروش بپردازیم. در اینجا شش نکته در مورد استفاده از بازاریابی محتوا در راستای افزایش فروش کتاب شما آورده شده است.

نکته 1: آهنرباهایی برای جذب خوانندگان ارزشمند و وفادار خلق کنید.

اولین و مهمترین چیزی که باید ایجاد کنید، حداقل یک آهنربای جذب خواننده‌ی وفادار است. این آهنربا باید در یک صفحه‌ی انتخابی راه‌اندازی شود تا بتوانید آدرس‌های ایمیل را جمع‌آوری کرده و شروع به ایجاد رابطه‌ی پایدار با افراد علاقه‌مند به محتوای خود کنید.

نکته 2: قالبی محتوایی انتخاب کنید که برای شما و مخاطبانتان جذاب باشد.

اگر به تازگی فرآیند خلق محتوا را آغاز کرده‌اید، در گام نخست سعی کنید از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که از قبل مخاطبان فعالی دارند.

تصور کنید کسی می‌گوید شما فقط می‌توانید یک نوع محتوا را برای یک سال خلق کنید. آن محتوا چیست؟ آیا صوتی، نوشتاری، ویدئوی زنده یا ویدئوی ضبط و تدوین‌شده خواهد بود؟

با شناختی که از مخاطبانِ خود بدست آورده‌اید قالب اصلی را مشخص کنید و در چارچوب انتخاب خود، خروجی‌های خلاقانه ارائه دهید.

نکته 3: پلتفرمی را انتخاب کنید که از فرمت محتوایی شما بهترین پشتیبانی را می‌کند و در آن مهارت پیدا کنید و با اصولش آشنا شوید.

هنگام انتخاب یک پلتفرم گزینه‌های بی‌پایانی دارید؛ پلتفرم شما می‌تواند یک وب‌سایت، اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و... باشد.

حتما به یک برنامه‌ی منظم برای تولید محتوا متعهد باشید. مثلا در مورد محتوای ویدئویی، یکسری ویدئوی آماده‌ی ذخیره داشته باشید تا اگر مثلا بیماری یا سفر پیش آمد، نظمِ زمانِ ذهنی مخاطب برای دریافت محتوای شما دچار خدشه نشود.

نکته 4: با مطالبی که مخاطبان شما دوست دارند یک طوفان فکری برپا کنید!

با امکاناتی که در اختیار دارید، برای مخاطبان خود یک طوفان فکری خلق کنید! چیزی که با اطلاعات قبلی که مخاطب با آن روبرو بوده متفاوت باشد.

می‌توانید ویدئویی براساس بخش مهم و قابل‌توجهی از کتاب خلق کنید. همچنین می‌توانید گزیده‌هایی از کتاب را برداشته و در وب‌سایت‌های مختلف و خبرنامه‌های دیگران منتشر کنید. تمام تلاش خود را انجام دهید تا این اطلاعات نقش آهنربا و کشاندن مخاطب به سمت شما را بازی کنند.

نکته 5: همیشه راه‌هایی برای استفاده‌ی مجدد از محتوا در قالبی دیگر پیدا کنید.

آمادگی این را داشته باشید که محتوا را در صورت مواجهه با پلتفرمی با قابلیت‌های بالا و مخاطبان بالقوه تغییر قالب دهید: ویدئوها به مقاله، مقالات به پست‌های رسانه‌های اجتماعی و...

فقط به این دلیل که محتوایی را یک‌بار در یک قالب استفاده کرده‌اید، لازم نیست تا آن را فراموش کنید. هر جا که می‌توانید از آن به عنوان کلیپ، قطعه‌، جملات طلایی و... استفاده کنید. افراد بسیار کمی آن را در همه پلتفرم‌ها و قالب‌های گوناگون می‌بینند و حتی اگر این کار را انجام دهند، احتمالاً با آن مشکلی ندارند.

نکته شماره 6: از تبلیغات پولی برای افزایش دسترسی به محتوای خود استفاده کنید.

اکنون که محتوای خود را وارد دنیا کرده‌اید، در نهایت می‌توانید در صورت تمایل برای تبلیغات پول خرج کنید. این تبلیغات می‌توانند در مسیر فروش کتاب، شناخت بهتر از نشرتان و... به شما کمک کنند.

مثلاً شرکت‌های بزرگ پول هنگفتی را صرف تبلیغات در یوتیوب می‌کنند. هزینه‌ای که بازخوردش در بسیاری مواقع شگفت‌آور است.

منطقی‌ترین مسیر این است که با محتوا شروع کنید و زمانی که آن محتوا کارکرد درست خود را به دست آورد، روی تبلیغات سرمایه‌گذاری کنید.

در نهایت «تلاش مداوم» کلید موفقیت بازاریابی محتوا است.

این تلاش مداوم در طول زمان است که به نسخه شخصی شما از بهترین‌های یوتیوب، فروش کتاب، مشتریان و موارد دیگر منجر می‌شود. به همین دلیل چیزی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید و به آن پایبند باشید.  

  

     

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
آررو نعمتی 7 ماه پیش
درود و مهر پخش گسترش عزیز مقاله‌‌ی بسیار مفید و کاربردی بود، سپاس از توجه شما، رمز بازاریابی محتوا، تلاش مداوم و استمراره که به‌خوبی بازگو کردید. امید که بتونم تو این راه بدرخشم و گامی بر بالابردن آگاهی مردم عزیزم ایران بردارم. ارادتمند همکار سابق 🥰