جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

چه تعداد از مردم برای لذت ‌بردن کتاب می‌خوانند؟

چه تعداد از مردم برای لذت ‌بردن کتاب می‌خوانند؟

 

نتایج یک تحقیق جدید از سوی NEA امریکا نشان می‌دهد که کمتر از نیمی از بزرگسالان در سال 2022 برای لذت ‌بردن کتاب خوانده‌اند.

براساس گزارش پابلیشرز ویکلی، زمانی‌که فروش کتاب در سال‌های 2020 و 2021 افزایش یافت، ناشران بر این باور بودند که یکی از دلایل این افزایش این بوده که افراد بیشتری در طول همه‌گیری به مطالعه روی آورده‌اند و امیدوار بوده‌اند که برخی از این افراد زمانی‌که اوضاع به حالت عادی برگشت به مطالعه ادامه دهند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد گزارش جدیدی از بنیاد ملی هنرها این امیدها را از بین ببرد.

براساس نتایج تحقیقات NEA در دوره‌ی 12 ماهه قبل از جولای 2022، فقط 48.5 درصد از بزرگسالان یک یا چند کتاب را برای لذت‌ بردن مطالعه کرده‌اند، در شرایطی که در نظرسنجی قبلی NEA در سال 2017، این عدد 52.7 درصد بود. این کاهش آمار افتی بیش از نظرسنجی‌های NEA در سال‌های 2012 و 2017 را نشان می‌دهد، مقایسه‌ی آن دو بازه، حکایت از افت کمتر از دو درصدی داشت.

کاهش مطالعه بین سال‌های 2017 و 2022 برای مردان و زنان تقریباً یکسان بوده است و مانند سال‌های گذشته، زنان بیشتر از مردان کتاب خوانده‌اند (56.6 درصد در مقابل 40 درصد). بیشترین کاهش در میان افراد 55 تا 64 ساله رخ داده، جایی که درصد کسانی که کتاب می‌خواندند از 53.6 درصد در سال 2017 به 43.6 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

هنگامی‌که این گزارش برای بررسی الگوهای خواندن رمان‌ها و داستان‌های کوتاه توسط بزرگسالان بررسی شد، نتایج دلسردکننده‌تر بود. این مطالعه نشان داد که در بازه زمانی 2021-2022، درصد خوانندگانی که رمان یا داستان می‌خوانند به 37.6 درصد کاهش یافته است: 4 درصد کاهش نسبت به سال 2017.

سونیل آیینگار، مدیر تحقیقات و تحلیل NEA، این عقیده را تکرار و اشاره می‌کند که نرخ مشارکت 37.6 درصدی در خواندن رمان یا داستان کوتاه «پایین‌ترین» نرخ از زمان آغاز نظرسنجی‌ها در سال 1992 بوده است. به اعتقاد وی، کاهش مداوم داستان‌خوانی نگران‌کننده است، زیرا همه‌ی ما می‌دانیم که مطالعه چقدر می‌تواند منجر به انواع گسترده‌تری از مشارکت فرهنگی و مدنی شود و همچنین به این دلیل که خواندن باعث ایجاد تخیل، همدلی، توجه دقیق و رفع ابهام می‌شود.

سؤال در مورد محتواهای صوتی، سؤال جدیدی بود که در این دوره مطرح شد و 17.6 درصد از بزرگسالان گفته‌اند که از طریق ابزارهای پخش آنلاین یا سایر ابزارها به رمان یا داستان کوتاه گوش داده‌اند.

در گروه بیوگرافی و خاطرات، درصد بزرگسالانی که در 12 ماه منتهی به جولای 2022 کتاب خوانده‌اند از 20 درصد در سال 2017 به 9.14 درصد کاهش یافته است. تنها مقوله‌ی غیرداستانی که شاهد افزایش خوانندگان بود، علم بود که در آن مشارکت از 12.9 درصد در سال 2017 به 13.5 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. همچنین این دسته، تنها دسته‌ای بود که مردان در آن مشارکت بیشتری نسبت به زنان داشته‌اند (14.9 درصد در مقابل 12.2 درصد).

یکی دیگر از مقوله‌هایی که در بازه‌ی اخیر خوب عمل کرده، رمان‌های گرافیکی بود که مخاطبان بزرگسال به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

آیینگار مانند بسیاری از افراد فعال در حوزه‌ی انتشارات تصور می‌کرد که مطالعه‌ی پیوسته در طول همه‌گیری، آمار کلی مطالعه را افزایش خواهد داد، اما نتایج نظرسنجی اخیر این را تأیید نکرد. مجموعه‌ی این اطلاعات نشان می‌دهد که حتی زمانی‌که مردم در داخل خانه به دام افتاده و قرنطینه بودند، همچنان به مجموعه‌ای از فرصت‌های سرگرمی دیجیتال دسترسی داشتند، که افزایش آن‌ها در این روزها سبب شده تا خوانندگان نه‌چندان حرفه‌ای، از روی ‌آوردن به کتاب منصرف شوند.  

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.