جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: تندخوانی و روش تمرکز

معرفی کتاب: تندخوانی و روش تمرکز

 

«تندخوانی و روش تمرکز» کتابی است نوشته‌ی کاترین رودی که نشر چلچله آن را به چاپ رسانده است. از آنجا که در عصر انفجار اطلاعات زندگی می‌کنیم و این ویژگی دنیای نو سبب می‌شود که لحظه‌به‌لحظه بر حجم اطلاعات و مطالب خواندنی افزوده شود روشن است که فرد جهت عقب نماندن از قافله‌ی علم و دانش چاره‌ای جز این ندارد که تا سر حد امکان به راز و رمزهای مهارت‌های تندخوانی آراسته شود و تکنیک‌های مندرج در این کتاب به‌سادگی می‌تواند سرعت خواندن خواننده این کتاب را ده برابر کند. به‌علاوه این مهارت تنها منحصر به خواندن سریع‌تر نشده، بلکه فرد بدین‌وسیله قدرت درک و یادآوری و بازیابی‌اش را نیز افزایش می‌دهد؛ اما آنچه مربوط به هدف اصلی این کتاب می‌شود این است که خواننده با آگاهی از تکنیک‌های مندرج در این کتاب، نه‌تنها اعتمادبه‌نفسش را افزایش دهد بلکه درعین‌حال سازگاری بیشتری را نیز بین این فنون مطالعاتی با نیازهای شخصی‌اش ایجاد نماید.

نویسنده می‌گوید: این کتاب براساس دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات و چالش‌آفرینی‌های اشخاصی به رشته تحریر درآمده است که در کلاس‌های کسب مهارت تندخوانی‌ام حضور بهم رسانده و با به چالش کشیدن مهارت‌ها و تجارب شخصی‌ام در این خصوص، هرچه بیشتر اسباب غنای مطالب این کتاب را فراهم کرده و در کلاس‌های مهارت‌آموزیم (تندخوانی‌ام) از هر قشر و طیفی حضور داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به کارفرمایان، مدیران صنایع، دانشجویان، افراد معمولی و غیره اشاره کرد.

منظور از هنر تندخوانی، تنها خواندن سریع مطالب نوشتاری نبوده، بلکه این هنر تمرکزش را متوجه نیاز مطالعاتی فرد می‌کند. به عبارت دیگر، فرد پیش از خواندن هر مطلبی، در ابتدا باید اهدافش از مطالعه را مشخص کند. لذا بدین علت است که نه‌تنها فرد نباید کتاب حاضر را از ابتدا تا انتها بخواند بلکه این قانون در مورد هر نوشته‌ای نیز صدق می‌کند. چون این هدف‌گذاری است که سبب افزایش سرعت مطالعه می‌شود. یکی از لازمه‌های اصلی هنر تندخوانی این است که فرد به‌طور گزینشی و انتخابی دست به مطالعه بزند. بدین معنی که فرد اولاً باید آن بخش از مطالب را که حاوی اطلاعات تازه نیست را از متن حذف کرده و در ثانی آن بخش را که مربوط به نیازهای آینده می‌شود را نیز نادیده بگیرد. چون این رویکرد به میزان قابل‌توجهی در سرعت خواندن فرد نقش‌آفرین است و این قانون شامل کتاب حاضر نیز می‌شود.

بررسی‌های صورت‌گرفته حاکی از این است که یک فرد بزرگسال که تقریباً دارای 2 فرزند است در طی سال به‌طور تقریبی 4 کتاب رمان و دو کتاب حرفه‌ای و تخصصی را مطالعه کرده و درعین‌حال مجلات حرفه‌ای بی‌شماری را نیز به‌طور ناقص (تورق زدن) می‌خواند که این نوع الزام و ذوق، تقریباً نیاز به اختصاص یکصد ساعت برای انجام این کار در عرض سال دارد. هدف این کتاب این است که نه‌تنها این ساعات اختصاصی را به یک دهم میزان کنونی‌اش برساند بلکه درعین‌حال به‌واسطه‌ی آراسته شدن به این مهارت بر قدرت ذخیره‌سازی اطلاعات و یادآوری‌اش نیز بیفزاید.

همین‌طور مخاطبان دیگر این کتاب اشخاصی هستند که به علت عدم برخورداری از مهارت تندخوانی به محض مواجهه با حجم یک کتاب به‌سرعت آرامش و اعتماد‌به‌نفس خود را از دست داده و از آنجایی که این اشخاص بر این پندارند که فرصت خواندن کتاب‌های حجیم و بزرگ را ندارند، پس از خواندن صفحات اول کتاب به علت این ترس بی‌اساس، عطای مطالعه را به لقایش می‌بخشند. به عبارت دیگر، از آنجایی که در برخی موارد درگیری با کندخوانی سبب می‌شود که فرد از لذت مطالعه محروم شود، هدف این کتاب این است که این دسته از خوانندگان را نیز از این موهبت برخوردار سازد و این مهم نیز تنها از طریق آموختن مهارت تندخوانی قابل دستیابی است.

قسمتی از کتاب تندخوانی و روش تمرکز:

از آنجایی که پویایی چشم نقش تعیین‌کننده‌ای در سرعت مطالعه دارد و چون انجام تمرینات سنگین مطالعه‌محور سبب خستگی چشم می‌شود و یا اینکه این نوع خستگی می‌تواند فارغ از انجام این نوع تمرینات باشد بدین‌علت فرد جهت تجربه ‌کردن راندمان بالای خواندن در هر شکلی باید از چشمانی سرحال برخوردار باشد و این مهم نیز از طریق استراحت دادن به چشم میسر می‌شود.

به هر صورت، به طریقه‌های مختلف می‌توان از چشم رفع خستگی کرد که یکی از این راه‌ها این است که فرد با گشودن پنجره‌ی اتاقش به مدت 2 تا 3 ثانیه به نقطه‌ای دور خیره شود مشروط بر آنکه این عمل به دور از تکان ‌دادن سر باشد و با حفظ این حالت سرش نیز به نزدیک‌ترین نقطه‌ی داخل اتاق خیره شود. لازم به ذکر است که جهت کسب نتیجه هرچه بهتر باید این تمرین دست‌کم پنج بار تکرار شود.

راه دیگر رفع خستگی از چشم این است که فرد از طریق تصویرسازی ذهنی به این هدف نائل شده و آن نیز بدین شکل است که فرد با بستن چشمش در عالم خیال خود را در میان فضای دل‌انگیز و آرامش‌بخش مجسم می‌کند که همۀ اطرافش را اشیاء و اجسامی دل‌انگیز چون درختان سر به فلک ‌کشیده، گندم‌زاری طلایی، چمن‌های با طراوت، کلیسایی با حس‌و‌حال روحانی و غیره فرا گرفته است و زمانی‌که این تجربه رؤیایی به اندازه کافی در عالم خیال توسط شخص تجربه می‌شود، مشروط بر آنکه در این مقطع زمانی، فرد فشاری را در چشمانش حس نکرده باشد اقدام به باز کردن آن می‌کند تا بدین‌وسیله از آن رفع خستگی کند. لازم به ذکر است که کسب نتایج بهتر از انجام این تمرینات مستلزم این است که فرد عضلات پیرامونی چشمش را وادار به حرکت جانبی، افقی و عمودی کند و انجام این حرکات به شکل طبیعی چشم کمک کرده و دست آخر اینکه تجسم رنگ در یک فضای تاریک نیز اثری آرامش‌بخش برای چشم دارد. امتیاز بزرگ این تمرینات این است که اولاً وقت‌گیر نبوده و در ثانی برای مطالعه در زیر نور مصنوعی نیز بسیار مفید هستند.

خرید کتاب تندخوانی و روش تمرکز

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.