جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: اصول طراحی مُد

معرفی کتاب: اصول طراحی مُد

 

«اصول طراحی مُد» با زیرعنوانِ هرآنچه طراحان مد باید بدانند کتابی است نوشته‌ی جی کالدرین که انتشارات کتاب آبان آن را به چاپ رسانده است. این کتابِ راهنما به طراحان مُد خواهد گفت که هنر و کسب مُد درنهایت مجموعه‌ای از نمادها و سیستم‌ها هستند. طراح مُد برای برقرای ارتباطی مؤثر میان این صنعت و مشتری باید مجموعه‌ای از اطلاعات و منابع مناسب و درست در اختیار داشته باشد. از آنجا که مُد، بنا به تعریف، مدام در حال تغییر است، تمرکز این کتاب بیشتر روی توسعه و ارتقای استراتژی‌هایی است که فضایی رقابتی به وجود می‌آورند، البته علی‌رغم جریان غالب زمان. همچنین این راه‌حل‌ها باید بُعد خلاقانه‌ی مد را در نظر بگیرند، محیطی مناسب برای رشد در نظر داشته باشند.

این کتاب از دریچه‌ی کارآفرینی به موضوع خود نزدیک می‌شود. حتی در خانه‌های مُد شرکت‌های بزرگ، طراحان خود را مستقل می‌دانند نه نماینده‌ی شرکت. معمولاً شاخصه‌های مربوط به شغل آن‌ها فقط وابسته به موقعیت‌هایی که در آن قرار دارند نیست، بلکه از روی استراتژی‌هایی که از سوی آن‌ها به کار می‌رود نیز تعریف می‌شود، چه اعتبار و شهرت آن‌ها به‌دقت برنامه‌ریزی شده باشد و چه به‌مرور توسعه یافته باشد، این پیشینه‌ها درنهایت محصولی اولیه است که به بسته‌بندی شیک و سیستم‌های تحویل یکپارچه نیاز دارد تا بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد. امروزه، طراحان مد با طراحی یک مسیر شغلی و همچنین یک کالکشن مواجه هستند.

گویش‌های سبک به اندازه‌ی تمامی فرهنگ‌هایی که آن‌ها را پرورش می‌دهند متنوع است. صرف‌نظر از زبان بومی، تأثیرات طراحی بلندمدت و موفق براساس یک مدار بسته است، چیزی که پیام طراح را به شکلی واضح منتقل می‌کند. طراحان می‌توانند در هر مرحله از این مسیر دایره‌وار استفاده کنند، البته به شرط آنکه دوره را طی کنند، این کتاب هم یک راهنما برای نوآموزان و هم یک راهنمای مرجع برای طراحان حرفه‌ای درگیر با سفارش‌های روزانه‌ی این کسب‌وکار هنری است. هر بخش آن معرف ارتباطی است که طراحان مُد میان ایده‌های اولیه‌ی خود و مخاطبی که مایل است به دستیابی آن ایجاد می‌کنند.

مُد، مانند هر تلاش خلاقانه‌ای، کاری پرمسئولیت است. طراحان باید انگیزه‌ی اصلی خود برای ادامه‌ی کار در صنعت مُد، اعم از پاداش مالی، شهرت، موفقیت‌های مهم یا پر کردن خلأ در بازار را درک کنند.

دوام آوردن در این عرصه به درک و شناخت نحوه‌ی کار سیستم وابسته است. در درازمدت، راه‌اندازی یک حرفه‌ی موفق به عنوانِ طراح مُد نیازمند چیزی بیش از تولید لباس‌های زیبا و خوش‌دوخت است.

این کتاب تنها می‌تواند شروعی باشد برای آنچه در زمینه‌ی طراحی مُد وجود دارد. منابع در دسترس طراح بسیار زیاد است.

قسمتی از کتاب اصول طراحی مُد:

در مُد، رنگ حوزه‌ی کار شیمی‌دانانی است که روی رنگدانه‌ها کار می‌کنند و هنرمندانی که با مهارت روی طیف‌های رنگی کار می‌کنند. شیمی‌دان کارش مربوط به مسائل علمی تأثیرگذار بر استفاده از رنگ در تولید است. آیا رنگرزی لباس سریع انجام می‌شود؟ چگونه به گرما و رطوبت واکنش نشان می‌دهد؟ آیا سمی است؟ آیا لکه می‌زند؟ هنرمند با درنظرگرفتن فصل، اوقات روز، مکان و فعالیتی که یک لباس برای آن طراحی شده است، به محیط‌هایی که رنگ با آن مواجه می‌شود می‌پردازد.

هنگامی‌که ویژگی‌های قابلِ لمس رنگ مشخص شد، کار طراح این است که تجزیه و تحلیل کند که رنگ چگونه در ترکیبی از سیلوئت، نقش، بافت و جزئیات بر یک طرح ادغام می‌شود. چگونگی تأثیر رنگ روی مصرف‌کنندگان و واکنش آن‌ها، به دلیل پویایی زیاد فرهنگ، روان‌شناسی، فیزیولوژی و حتی زبان، در این معادله به‌سختی قابل پیش‌بینی است.

کلیشه‌های فرهنگی در مد را می‌توان از طریق پیش‌داوری‌های عمیق و ریشه‌دار درباره‌ی رنگ مورد بررسی قرار داد. کلمه‌ی «قرمز» را در نظر بگیرید، یا نمونه‌ای از این رنگ پرانرژی را به نمایش بگذارید. در رابطه با مُد، می‌تواند یک لباس قرمز تحریک‌کننده را به ذهن بیاورید. سپس می‌توان تصویر لباس را با زیبایی‌شناسی لاتین مرتبط کرد، که منعکس‌کننده اشتیاق و احساساتی است که اغلب با این فرهنگ مرتبط است. بااین‌حال در جوامع آسیایی، سرخابی تند نماد رفاه است و عروس‌ها نیز آن را می‌پوشند. درک مفاهیمی که یک رنگ از فرهنگی به فرهنگ دیگر و برای گروه‌های اجتماعی مختلف منتقل می‌کند، می‌تواند تفکر طراح را روشن و تقویت کند. درواقع، ترجیح شخصی یا بیزاری از رنگ‌های خاص، اغلب اولین محرک فرهنگی است که در فرایند طراحی وارد می‌شود.

روان‌شناسی رنگ می‌تواند به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن ارتباط افراد با یک رنگ دشوار باشد. این رابطه‌ها ممکن است توسط تجربیات شخصی متعدد، خوب یا بد شکل گرفته باشد. اگر مردم بر این باورند که نمی‌توانند رنگ خاصی را بپوشند، تنها یک طراح مُد با دقت‌عمل بالاست که می‌تواند نقش و جایگاه این رنگ در کمد لباس را به آن‌ها نشان دهد. ازبین‌بردن این ایده که فرد نباید ـ شاید به‌دلیل رنگ مو، نوع بدن یا سن، رنگی بپوشد، دشوار است. در اینجا طراح این فرصت را دارد تا بر اینکه چگونه رنگ ممکن است به روشی جدید تجربه شود تأثیر بگذارد.

خرید کتاب اصول طراحی مُد

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.