جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

سفرهای صفر و یکی در ایران زیبا - چشمه‌های باداب سورت

سفرهای صفر و یکی در ایران زیبا - چشمه‌های باداب سورت

 

دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوهِ دماوند «چشمه‌های باداب سورت» نام دارد که به چشمه‌های رنگی نیز مشهور است؛ از جذاب‌ترین دیدنی‌های ساری که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است. این چشمه‌ها علاوه بر زیبایی‌ خارق‌العاده، دارای خاصیت درمانی نیز هستند، ویژگی‌ای که فقط در نقاط معدوی از سطح کره زمین مشاهده می‌شود.

چشمه‌های باداب سورت در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا قرار دارند؛ استخرهایی طبیعی که جنسشان از تراورتن است. اطراف چشمه‌ها با درختچه‌های زرشک وحشی پوشیده شده‌اند و یک رنگ نارنجی یک‌دست در نتیجه‌ی غلظت بالای رسوباتی که حاوی اکسید آهن‌اند در این ناحیه بوجود آمده است.

مشابه چشمه‌های باداب سورت را در نقاط معدودی از جهان می‌توان مشاهده کرد؛ جاذبه‌ی طبیعی‌ای همچون این جاذبه را در پاموکاله ترکیه، در نواحی‌ای از نیوزیلند، چین، ایتالیا، آمریکا و مکزیک می‌توان مشاهده کرد.

باداب در لغت به معنی آبِ گازدار و سورت به معنی شدتِ اثر است. سال 1387 بود که چشمه‌های باداب سورت به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. چشمه‌های باداب سورت پس از چشمه پاموکاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می‌شود و قرار است به عنوان یک ژئوپارک ثبت جهانی شوند.

این چشمه‌ها در استان مازندران، در جنوب ساری، روستای سورت و در حدفاصل روستاهای اروست و مال‌خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به جنگل‌های درخت سوزنی و از جنوب به دره‌های پایین‌دست و از سمت شرق به ارتفاعاتی پوشیده با درختچه‌ها و بوته‌های گوناگون می‌رسد. در غرب این جاذبه‌ی طبیعی نیز روستای اروست قرار دارد.

چشمه‌های باداب سورت جاذبه‌های طبیعی‌ای مربوط به دوران چهارم زمین‌شناسی‌اند. جریان آب‌های رسوبی و معدنیِ این چشمه‌ها در طی سالیانِ سال، در شیب پایین‌دستِ کوهستانی خود طبقات و حوضچه‌های بسیار زیبایی در رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد بوجود آورده است. این طبقات و حوضچه‌ها اصلی‌ترین جاذبه‌های چشمه‌های باداب سورت‌اند. چشم‌نوازی این طبقات و قرار گرفتن چشمه در دامنه‌ی کوه، صحنه‌های کم‌نظیری را خلق کرده است.

چشمه‌های باداب سورت و طبیعت پیرامون آن در نوروز و فصل بهار سرسبزی و تازگی دوست‌داشتنی‌ای دارند. در ایام نوروز در کنار طراوت طبیعت، چشمه‌ها در پرآب‌ترین وضعیتِ خود قرار دارند. در فصل تابستان اما از میزانِ آب کم می‌شود. همزمان با فرارسیدن روزهای سردِ سال طیف رنگ قرمز بیشتر به چشم می‌آید، با اینحال و با توجه به سختی بخشی از مسیر در رسیدن به چشمه‌های باداب سورت، بهترین زمانِ بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی نوروز و فصل بهار است.

در بازدید از چشمه‌های باداب سورت چند نکته را در نظر داشته باشید:

اگر قصد اقامت شبانه در این منطقه را دارید، می‌توانید پیرامون روستا و مکان‌های عمومی کمپ بر پا کنید. همچنین در روستای اروست خانه‌هایی برای کرایه‌ی شبانه به گردشگران وجود دارد. البته برپایی کمپ در کنار چشمه‌ها ممنوع است و به هنگام کمپ‌زدن باید به خوبی دقت کنید تا در زمین‌های کشاورزی متعلق به روستاییان کمپِ خود را بر پا نکنید. همچنین در هنگام بازدید از چشمه‌های باداب سورت جوانب احتیاط را رعایت کنید و از قدم زدن و دویدن بر روی پلکان‌ها خودداری کنید. حتما به میزان کافی آب و خوراکی به همراه داشته باشید و از ریختن زباله‌های همراه خود در محوطه یا در چشمه‌ها خودداری کنید. همچنین در کنار چشمه‌ها آتش روشن نکنید.      

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.