جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

سفرهای صفر و یکی در ایران زیبا - دره ستارگان

سفرهای صفر و یکی در ایران زیبا - دره ستارگان

جایی در نزدیکی روستای برکه خلف در شرق جزیره قشم، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد که «دره ستارگان» نام دارد. مکانی که به باور بومیان و براساس افسانه‌های نقل‌شده اجنه و ارواح در آن زندگی می‌کنند! آن هم به این دلیل که شب‌ها صداهای عجیب و غریبی در آن شنیده می‌شود! هرچند پژوهشگران، منشاء این صداها را پیچیدن باد در لابه‌لای صخره‌های این منطقه می‌دانند.

برخورد عناصر گوناگون طبیعت در طی سالیان سال، سبب شکل‌گیری جاذبه‌ای شده که نمونه‌های مشابهش در دنیا انگشت‌شمارند. این منطقه از ستون‌های بزرگ، دیوارهای بلند و شکل‌های مخروط‌گونه‌ی نوک‌تیز تشکیل شده است. رگبارهای فصلی، وزش شدید باد و برخورد آب‌های سطحی با خاک، شکل کلی دره ستارگان را بوجود آورده و همچنین سبب شده تا در درون ستون‌ها حفره‌هایی ایجاد شود که هوا از میان آنها عبور می‌کند و سبب شنیده شدن صداهایی می‌شود. صداهایی که به مرور، همان باورهای بومیان را شکل داده‌اند.

بومیان در مورد شکل این دره و زمینه‌های شکل‌گیری آن معتقدند؛ برخورد یک ستاره به سطح زمین، باعث پرتاب‌شدن با قدرت سنگ و خاک به هوا شده که در نتیجه‌ی آن این دره شکل گرفته است و به همین دلیل این منطقه دره ستارگان نام گرفته است.

از نظر دانش زمین‌شناسی سابقه و قدمت این جاذبه‌ی طبیعی-تاریخی به دوره سنوزوئیک در حدود دو میلیون سال قبل می‌رسد. دیواره‌های دره ستارگان دو جنس کاملاً متفاوت دارند که شامل یک لایه ضخیم و تقریباً نرم (که رنگی کرم تا خاکستری روشن را شامل می‌شود) و در لایه‌ی زیرین قرار دارد و لایه‌ای سخت و البته نازک به رنگ سفید تا خاکستری تیره که لایه‌ی رویی را شامل می‌شود.

لایه‌ی سست زیرین در برابر عوامل فرسایشی خیلی زود تخریب می‌شود در حالیکه لایه رویی سخت است و نقشی همچون یک سپر محافظ را برای لایه‌ی زیرین بازی می‌کند. در نقاطی از دره ستارگان که لایه‌ی رویی از بین رفته یا در سطح آن شکافی به وجود آمده، سرعت فرسایش چندین برابر شده که نتیجه‌ی آن ایجاد شکاف‌ها و درزهایی در مقیاس کوچک شده است.

ستون‌های باریک و سوزنی دره ستارگان به این دلیل ایجاد شده‌اند که حرکت چرخشی و سیلابی باران‌های فصلی در اطراف ستون‌ها و دیواره‌های کهن سبب فرسایش خاک و باریک شدن ستون‌ها شده‌اند. البته نمی‌بایست این نکته را از نظر دور داشت که لایه‌های موجود در این دره فوق‌العاده حساس و شکننده‌اند به‌گونه‌ای که حتی فشار وزن انسان می‌تواند سبب شود که مقاومت لایه‌ی رویی کاهش یافته و با بوجود آمدنِ درزهای ریز ممکن است سبب فروریختن ناگهانی بخشی از لایه‌ها شود. به همین دلیل، راه رفتن روی این لایه‌ها کاری بشدت خطرناک است. همچنین به دلیل سست بودن بافت لایه‌ها، پس از هر بارندگی شدید ممکن است تغییرات ریخت‌شناسی در دره اتفاق بیفتند.

در برخی نقاط دره ستارگان، خاک سرخی دیده می‌شود که جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای بوجود آورده است. همچنین در قسمت‌های روییِ تندیس‌های ماسه‌ای و  صخره‌ای، صدف‌هایی مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده‌ آن است که در گذشته‌های دور این منطقه زیر دریا قرار داشته است.

دره ستارگان جاذبه‌ای باشکوه و درعین‌حال رازآلود است. این منطقه آرامش و سکوتی را برای بازدیدکنندگانش به ارمغان می‌آورد که می‌تواند فراموش‌نشدنی باشد. در کنار این، شب‌ها در زیر نورِ ماه، سکوتی همه جا را فرا می‌گیرد؛ به طوری که گویی ستاره‌ها نزدیک به زمین و دست‌یافتنی‌اند. در شب‌هایی که هوا غبارآلود نیست، درخشش ستاره‌ها منظره‌ای دوست‌داشتنی‌ را خلق می‌کند.  بومیان این منطقه شب‌ها به دره نمی‌روند اما گردشگران می‌توانند شبِ به‌یاد‌ماندنی‌ای را در این دره برای خود خلق کنند.

جالب آنجاست که تاثیرِ عوامل طبیعی بر اقلیم این منطقه سبب شده تا تندیس‌هایی به اشکالی شبیه فیل، عقاب، تمساح و... ایجاد شوند که دیدنشان لذت‌بخش است.

با طی کردن مسیر دره به بام دره می‌رسید که از آن نقطه، نمایی متفاوت از دره ستارگان قابل مشاهده است. از آن نقطه، گویی کل دره زیر پایتان است. همچنین یک غرفه‌ی کوچک در دره ستارگان قرار دارد که می‌توانید از آن صنایع دستی ساخته‌شده از صدف، لوازم تزیینی و سایر عناصر این جاذبه‌ی گردشگری را خریداری و به عنوان یادگاری برای خود و یا دوستانتان به ارمغان آورید. همچنین در محوطه‌ی دره ستارگان تعدادی شتر وجود دارد که گردشگران می‌توانند در ازای پرداخت مبلغی پول، شترسواری در دره ستارگان را نیز تجربه کنند.

در بهار هوای منطقه معتدل است و ایام نوروز از بهترین فرصت‌ها برای بازدید و لذت‌بردن از آرامش دره ستارگان است.

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.