جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

خبر: راه و روش ایکیگای

خبر: راه و روش ایکیگای

کتاب «راه و روش ایکیگای: آموزه‌هایی برای یافتن شادی و زیستن براساس هدف زندگی»اثر تیم تاماشیرو، به همت انتشارات ذهن‌آویز منتشر شد. تیم تاماشیرو، قبل از اینکه نویسنده باشد، هنرمند است، هنرمندی که به جامعۀ هنری، به‌خصوص جامعۀ هنری کانادا، تعلق دارد. تجربۀ او بیشتر مربوط است به عضویت در یک گروه‌ موسیقی، نمایندۀ بازاریابی یک شرکت ضبط‌وپخش موسیقی و مجری برنامه‌های رادیوی سی.بی.سی کانادا. به دیگر سخن، تجربۀ او از فضای حاکم بر دنیای نویسندگی و نگارش دور است. هر چند خود او نیز با صداقت به این امر معترف است: «شما باید بدانید که من آن عالم فرزانه یا حکیم خردمندی که سال‌ها بر بلندی یک کوه سکنی گزیده و به کُنه و باطن مسائل اندیشیده نیستم. خیر! من فردی باحال و بانشاط و خوش‌مشرب هستم که در طول عمرم چیزهای جالب فراوانی را دیده و تجربه کرده‌ام و رشتۀ نامحسوس و منحصربه‌فردی که تمام این تجربیات خارق‌العادۀ مرا به هم پیوند می‌دهد، ایکیگای من است.»

آنچه این کتاب را برای مخاطبان با اهمیت، جذاب و درخور توجه می‌کند، تأکید نویسنده بر روش‌های مهربانی و شاد کردن دیگران است. در مقدمۀ کتاب می‌خوانیم: «دِیو تورسِل یک ویژگی اخلاقی دارد که هر کسی می‌تواند آن را تشخیص دهد و آن این است که هر روز خود را با این انگیزه آغاز می‌کند: شاد کردن مردم.» نویسنده در همان ابتدا، با زبانی ساده هدف خود را از نوشتن این کتاب با خواننده به اشتراک می‌گذارد: «به مفهوم ایکیگای یا ارزش زندگی خوش آمدید. ایکیگای هدف و مقصودی است که به‌خاطر آن هر روز صبح از جا برمی‌خیزیم و روز خود را آغاز می‌کنیم. ایکیگای کار روزمره‌ای است که انجام می‌دهیم و برای ما و دیگران معنادار است. شاید در حال حاضر، ایکیگای شما برایتان نامشخص و ناآشنا باشد، اما با این کتاب می‌توانید آن را بشناسید.» در بخشی دیگر از کتاب، نویسنده دو تعریف متفاوت از دو واژۀ «شغل»[1] و «کار» ارائه می‌دهد که البته در میان عامۀ مردم این دو مفهوم تا حدودی درهم تنیده شده است. به عقیدۀ تیم تاماشیرو، «واژۀ شغل عبارت است از: «منصب و موقعیتی مستمر همراه با کسب حقوق.» داشتن شغل جزء واجبات زندگی است؛ زیرا زیستن، با هزینه و مخارج همراه است؛ اما مفهوم کار متفاوت است. کار عبارت است از: «فعالیتی ذهنی یا فیزیکی در راستای رسیدن به هدف یا نتیجه.» کار همان چیزی است که با اراده و اختیار انجام می‌دهیم و نتیجۀ آن معنادارتر شدن وجود خود ماست. به تعبیری دیگر، ما و کارمان یکی هستیم. بنابراین، در نقشۀ ایکیگای چهار دستورالعمل ساده وجود دارد:

  • کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید؛
  • کاری را انجام دهید که در آن مهارت دارید؛
  • کاری را انجام دهید که به نفع همگان است
  • و کاری را انجام دهید که در ازای آن پاداش بگیرید.

هدف تیم تاماشیرو از تألیف این کتاب این است که به خواننده کمک کند تا مفهوم ایکیگای را درک کند؛ اما دلیل مهم‌تر او این است که به خواننده کمک کند تا ایکیگای خود را دریابد. اگر در پی کشف و درک ایکیگای خود هستید، باید در زمینۀ ایکیگای تحقیق و تفحص کنید.

انگیزۀ شخصی او از نوشتن این کتاب به ایکیگای خودش بر می‌گردد: لذت بخشیدن. او امیدوار است که به خواننده یک احساس و انگیزۀ خوب را منتقل کند؛ چون این همان دلیل و انگیزه‌ای است که تاماشیرو به‌خاطر آن هر صبح از جا برمی‌خیزد و روز خود را آغاز می‌کند.

نکتۀ دیگری که تاماشیرو درخصوص ایکیگای آموخته این است که وقتی به اطرافیان خود لذت و شادی می‌بخشیم، در مقابل لذت و شادی دریافت می‌کنیم. ایکیگای او شاید این است که دیگران را شاد کند، حال با خواندن یک آهنگ روی صحنه یا با اجرای یک پادکست یا با گپ زدن با فروشندۀ فروشگاه مواد غذایی. هر روز فرصت‌های زیادی دست می‌دهد تا ما از ایکیگای خود استفاده کنیم. اشتراک‌گذاری ایکیگای با دیگران آسان است و مزایای این کار نیز فوراً به خود ما می‌رسد. به عبارت دیگر، ایکیگای چرخه‌ای است که در آن همیشه انگیزه و هدفی برای ادامه دادن وجود دارد.

تاماشیرو در این کتاب سعی دارد به خواننده شادی و لذت ببخشد و برای این کار افکار و ایده‌هایی را با خواننده به اشتراک می‌گذارد که امیدوار است این افکار و ایده‌ها در مسیر کشف هدف او مفید واقع شود.

این کتاب درواقع حاوی یک نقشۀ راه است که به شما کمک می‌کند ایکیگای خود را پیدا کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که علامت‌ها و نشانه‌ها را دنبال کنید.

قسمتی از کتاب راه و روش ایکیگای اثر تیم تاماشیرو

ایکیگای شما یک کنش و عمل است؛ کاری است که در یک جمله خلاصه شود و فقط برای شما معنادار و قابل درک است. شاید باور نکنید، ولی با وجود صحبت کردن با دوستان و خانواده و ارائۀ یافته‌ها، ایکیگای شما هنوز هم امری خصوصی و شخصی است و اینکه ایکیگای خود را با دیگران در میان می‌گذارید یا نه به خودتان بستگی دارد.

 ایکیگای کامل عملی است که به نفع همگان است؛ یعنی مزایایی دارد که هم ما و هم دیگران از آن بهره‌مند می‌شویم. ما با ایکیگای خود به دیگران خدمت می‌کنیم؛ ولی پاداش آن را در زندگی خود می‌بینیم.

ایکیگای کامل درواقع چرخۀ استعدادها و توانایی ـ هاست. بنابراین نتیجۀ نهایی‌ای که به آن می‌رسیم برای ما و دیگران پیامدهایی دارد. هنگامی‌که صبح از خواب بیدار می‌شویم، ایکیگای ما برای خود ما و هر کسی که با ایکیگای ما در تماس است مفید خواهد بود. در حالت ایده‌آل، ایکیگای ما صرفاً به این دلیل که ما پا به این دنیا گذاشته‌ایم منبع خیر و فایده برای دیگران است.

ایکیگای ما عبارتی است مصدری. در ادامه چند عبارت مصدری را می‌خوانیم که ممکن است ایکیگای یک فرد باشد:

  • خدمت کردن
  • خلق كردن
  • لذت بخشیدن
  • پرورش دادن
  • تهیه و تأمین كردن
  • آموزش دادن
  • شفا دادن
  • ساختن
  • رابطه و دوستی ایجاد کردن
  • ارتباط دادن/متصل کردن
  • ارتباط برقرار کردن
  • و...

اگر موردی در بین این عبارات مصدری وجود دارد که با شما همخوانی و انطباق دارد، آن را دنبال کنید. برای مثال، می‌توانید یک مورد یا حتی نکته‌ای جالب را که در این کتاب خوانده‌اید مبدأ تحقیق خود قرار دهید. چنین پیگیری‌ای بسیار ارزشمند است، حتی برای چند ثانیه. یادگیری روندی بی‌انتهاست و ما هرگز از آن دست نخواهیم کشید و تا آخر عمر به یادگیری ادامه خواهیم داد؛ حتی شاید بعد از آن.

ایکیگای کامل قدرت و نیرویی بی‌نظیر دارد. اگر راهنمایی دائمی داشته باشیم، به‌طوری که هر روز از او کمک بگیریم، که فوق‌العاده است. چنین راهنمایی هر روز به ما اعتمادبه‌نفس می‌بخشد و هر صبح که از جا برمی‌خیزیم و روز خود را آغاز می‌کنیم هدف و مقصود ما آشکار است و کاری که باید انجام دهیم مشخص است و می‌توانیم آگاهانه فقط خودمان باشیم. وقتی ایکیگای کامل خود را کشف کنیم، برای ما و نزدیکان ما آشکار می‌شود.

خرید کتاب راه و روش ایکیگای

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.