جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

این یک زنگ بیدار باش است: پل لینچ برنده‌ی بوکر از رمانش درباره‌ی ایرلند فاشیستی می‌گوید

این یک زنگ بیدار باش است: پل لینچ برنده‌ی بوکر از رمانش درباره‌ی ایرلند فاشیستی می‌گوید

 

 

پل لینچ، رمان‌نویس ایرلندی، صبح روز پس از دریافت جایزه‌ی بوکر برای رمان «آهنگ پیامبر» که در آن ایرلند از سوی یک رژیم فاشیستی تسخیر شده در گفت‌وگو با خبرنگار گاردین می‌گوید: «سیستم فریب جهانی عمیقاً چالش‌برانگیز است.»

از زمانی‌که او در سال 2018 شروع به نوشتن این رمان کرد، چند سال دراماتیک می‌گذرد. در آن زمان پسرش تازه متولد شده بود و خودش مبتلا به کووید بود که نوشتن را برای مدتی برایش ناممکن کرده بود. اکنون او صاحب بزرگ‌ترین جایزه در ادبیات معاصر داستانی است.

پیش از شروع رمان، لینچ ماه‌ها وقت صرف نوشتنِ به‌زعمِ خودش «کتابی اشتباه» کرده بود. در یک دوشنبه‌روزی در آلونک خود در پایین باغش در دوبلین نشست، یک سند جدید Word را باز کرد و صفحه‌ی اول آهنگ پیامبر را تقریباً همان‌طور که در رمان آمده است نوشت.

لینچ این اتفاق را «یکی از معجزات زندگی نویسندگی خود» توصیف می‌کند. «کل معنای آنچه قرار بود در کتاب بیاید در همان چند سطر اول رمزگذاری شده است، اما واقعاً نمی‌دانستم قرار است به کجاها برسم.»

صفحه آغازین با ضربه ‌زدن به درِ یکی از خیابان‌های حومه شهر دوبلین آغاز می‌شود. دو عضو پلیس مخفی تازه‌تأسیس ایرلند به دنبال لری، شوهر ایلیش استاک، رهبر اتحادیه کارگری معلمان هستند. از اولین سطر تا صفحات پایانی، ما به دنبال ایلیش کشیده می‌شویم، زیرا ابتدا شوهرش و سپس پسر بزرگش «ناپدید می‌شوند.» نظارت خزنده، فرسایش آزادی‌های مدنی، مقررات منع آمد‌و‌شد و سانسور به جنگ داخلی همه‌جانبه تبدیل می‌شود و همان‌گونه که همینگوی می‌گوید: «دموکراسی‌ها به‌تدریج فرو می‌ریزند.»

لینچ این رمان را تجربه‌آزمایی‌ای در همدلی رادیکال نامیده است و خواندن صحنه‌های شهری تحت محاصره، گلوله باران و دیوارهای پوشیده از عکس‌های عزیزان مفقودشده بدون فکر کردن به مناطق درگیری در جهان در حال حاضر غیرممکن است. به بحران پناهجویان و ظهور راست افراطی اشاره نکنیم. همین هفته‌ی گذشته، دوبلین از شورش‌های ضد مهاجرتی شوکه شد. لینچ می‌گوید: «اکنون زمان آن است که این مسئله را به‌عنوان یک زنگ بیدارباش ببینیم. راست افراطی اینجاست. کوچک است، اما اینجاست.»   

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.