جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

آندری کورکوف نویسنده اوکراینی: در زمان جنگ احساس گناه داشتم که داستان‌نویسی می‌کردم!

آندری کورکوف نویسنده اوکراینی: در زمان جنگ احساس گناه داشتم که داستان‌نویسی می‌کردم!

 

با حمله‌ی روسیه به اوکراین، رمان‌نویس آندری کورکوف تمرکز خود را به روزنامه‌نگاری معطوف کرد. اکنون پس از دو سال، او درباره‌ی مجموعه‌ی جنایی جدید خود، زندگی در کیِف و داستان‌های تخیلی به عنوان ابزاری برای فرار از واقعیت با گاردین به گفت‌وگو نشسته است.

آندری کورکوف، رمان‌نویس اوکراینی، عصر روز 23 فوریه 2022، یک روز قبل از آغاز تهاجم گسترده‌ی روسیه، در خانه‌اش در کیِف با دوستانش شام می‌خورد که ناگهان به او اطلاع داده شد که احتمالاً نامش در فهرست روس‌ها قرار دارد که شخصیت‌های برجسته اوکراینی را برای دستگیری یا بدتر از آن هدف قرار می‌دهد و باید شهر را ترک کند. کورکوف و همسرش به هزاران اوکراینی‌ای پیوستند که به سمت غرب کشور حرکت کردند. سپس وی مجموعه مقالات، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و برنامه‌هایی را ترتیب داد تا وضعیت و موقعیت اسفبار هموطنانش را تشریح کند. چهار ماه پس از تهاجم، او به کیف بازگشت و شهر از آن زمان، به‌دلیل نقشش به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و سرسخت‌ترین حامیان اوکراین آزاد و مستقل، پایگاهِ او باقی مانده است.

کورکوف در زمان تهاجم 70 صفحه از یک رمان جدید را نوشته بود، اما متوجه شد «درحالی‌که می‌توانم در این وضعیت روی روزنامه‌نگاری تمرکز کنم، تمایلی به داستان‌نویسی ندارم.» او از نوشتن داستان در زمان جنگ به نوعی احساس گناه می‌کرد؛ انگار این امر چیزی گناه‌آلود بود. «واقعیت اجازه نمی‌داد به چیز دیگری فکر کنم. مثل این بود که در حبس واقعیت بودم. تمام روز، هر ساعت اخبار را چک می‌کردم، همچنین چندین‌بار در شب بیدار می‌شدم تا دوباره اخبار را مرور کنم.»

«استخوان نقره‌ای» دوازدهمین رمان کورکف است که به انگلیسی ترجمه می‌شود و نخستین جلد از مجموعه‌ی جنایی جدیدی با عنوان اسرار کیف است.

«من همیشه به دوران پایانی جنگ جهانی اول علاقه‌مند بوده‌ام. یکی از اولین رمان‌های منتشر نشده‌ام به رویدادهای آن زمان می‌پردازد، و وقایع این کتاب در سال 1919، در جریان جنگ چهار ساله‌ای که در آن اوکراین استقلال خود را پس از فروپاشی امپراتوری روسیه اعلام کرد و سپس دوباره آن را از دست داد، می‌گذرد. بلشویک‌ها، روسیه سفید و جناح‌های متخاصم اوکراینی هرچندماه یک‌بار قدرت را عوض می‌کردند. «در عرض چهار سال قدرت 14 بار تغییر کرد. زمان بی‌ثباتی باورنکردنی‌ای بود.» او ادامه می‌دهد: «برخی از مردم در تمام مدت در کیِف ماندند و خود را با تغییرات وفق دادند. دیگران با جناح‌های بازنده عقب‌نشینی کردند و بسیاری کشته شدند. دوران سخت و خطرناک و همچنین زمان جذابی بود.

خود کورکوف مظهر بسیاری از پیچیدگی‌های روابط اوکراین و روسیه و همچنین تنش‌های داخل اوکراین است. او در سال 1961 در نزدیکی لنینگراد به دنیا آمد، جایی که پدرش خلبان نیروی هوایی و مادرش پزشک بود. پدرش زمانی که کورکوف دو ساله بود به اوکراین اعزام شد و از آن زمان تاکنون در آنجا زندگی می‌کند. کورکوف داستان‌های خود را به زبان روسی می‌نویسد، اگرچه روزنامه‌نگاری، مقالات و... را به زبان اوکراینی می‌نویسد. همچنین آثار او از سال 2014 در روسیه ممنوع شده است.

کورکوف اولین‌بار با رمان «مرگ و پنگوئن» خود در سال 1996 ـ که در سال 2001 به زبان انگلیسی منتشر شد ـ مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت که در آن ترکیبی جذاب از طنز، سوررئالیسم، طنز سیاه، تفسیر اجتماعی و شخصیت‌پردازی غنی را به نمایش گذاشت. تمرکز او بر جنبه‌های جزئی زندگی، سیاست و... در اوکراین است که با گرایش روزنامه‌نگاری و ماهیت سریع تاریخ اخیر اوکراین همراه است. «استخوان نقره‌ای» نخستین کتاب او نیست که نوعی پیش‌بینی نامنتظره را به نمایش گذاشته است؛ داستان‌های کورکوف شامل وقایعی مانند بحران گاز بین روسیه و اوکراین و مسمومیت یک نامزد ریاست‌جمهوری بود که هر دو متعاقباً رخ دادند. همچنین رمان «زنبورهای خاکستری» (منتشرشده به زبان انگلیسی در سال 2022) بر عواقب تجاوز روسیه متمرکز بود.

منبع: گاردین

مترجم: محسن امینی           

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.