جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

کار بدون شغل / سیستم عامل جدید دنیای کار

کار بدون شغل / سیستم عامل جدید دنیای کار

 

کتاب «کار بدون شغل» نوشته‌ی مشترک رَوین جِساتِیسِن و جان بودرو به همت نشر نوین به چاپ رسیده است. کار به‌طور سنتی به‌عنوان یک «شغل» و کارمندان به‌عنوان «صاحبان شغل» شناخته می‌شوند. در این شیوه مشاغل براساس عناوین، سلسله‌مراتب و صلاحیت‌ها شکل می‌گیرند.

اما در کتاب «کار بدون شغل»، رَوین جِساتِیسِن و جان بودرو رویکرد جدیدی به کار دارند. آن‌ها «سیستم عامل کار» جدیدی را توصیف می‌کنند که مشاغل را به اجزای سازنده‌ی آن‌ها تجزیه می‌کند و این اجزا را به ترکیبات بهینه‌تری بازآرایی می‌کند که منعکس‌کننده‌ی مهارت‌ها و توانایی‌های تک‌تک کارمندان است.

سیستم عامل سنتی کار شغل‌محور و کارمندمحور، بسیار دست‌وپاگیر و برای آینده نامتناسب است و تسریع تحولات، لزوم چابک‌سازی سازمان‌ها، اتوماسیون مشاغل، تلاش در زمینه‌ی افزایش برابری و تنوع و همچنین ظهور آرایش‌های کاری متفاوت نیز این موضوع را آشکار می‌کنند.

این سیستم عامل جدید نقشه‌ی راهی برای آینده‌ی کار ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد چطور می‌توان با استفاده از روش‌هایی عملی و مستدل، آن را پیاده‌سازی کرد.

به بیان این کتاب، تسریع تحولات، لزوم چابک‌سازی سازمان‌ها، اتوماسیون مشاغل، تلاش در زمینه‌ی افزایش برابری و تنوع و همچنین ظهور آرایش‌های کاری متفاوت، به‌سرعت آشکار می‌کنند که سیستم عامل سنتی کار شغل‌محور و کارمند‌محور بسیار دست‌وپاگیر و برای آینده نامتناسب است. نویسندگان کتاب می‌گویند ما سیستم عامل جدیدی برای کار پیشنهاد می‌دهیم که شغل را به مؤلفه‌هایش تجزیه کرده و با تغییر مداوم در آرایش این المان‌ها، امکان بازآفرینی مداوم را ایجاد می‌کند. درهمین‌راستا، سیستم‌های کاری (نظیر برنامه‌ریزی، تأمین منابع، انتخاب، تخصیص، توسعه، مشارکت و پاداش) نیز باید برای تطبیق با این زبان جدید متحول شوند. برای مثال، از سازمان‌های پیشگام می‌گوییم: چطور جداسازی مؤلفه‌ها و بازآفرینی کار را پذیرفته‌اند، چطور از همکاری میان پیشرفته‌ترین ابزارهای اتوماسیون و انسان‌ها استفاده می‌کنند، چطور این سیستم عامل جدید را می‌سازند و به کار می‌گیرند. این سیستم عامل آینده‌ی کار است. رهبران پس از خواندن این کتاب، مسائل نوظهوری همچون اتوماسیون، هوش مصنوعی و رباتیک، اقتصاد گیگ و آینده‌ی کار را درک می‌کنند و آمادگی بیشتری برای مواجهه با آن‌ها خواهند داشت. نشان می‌دهیم چطور می‌توان با استفاده از روش‌هایی عملی و مستدل، این سیستم عامل جدید را پیاده‌سازی کرد؛ این روش‌ها نحوه‌ی برنامه‌ریزی، اکتساب، به‌کارگیری، رشد و مدیریت سرمایه‌گذاری روی کارکنان و گزینه‌های کاری آن‌ها را تغییر می‌دهند. برخلاف روش‌های معمول که سیستم عامل شغل‌محور را بدیهی می‌دانند، نشان می‌دهیم راهکارهای واقعی نیازمند بازنگری درباره‌ی این پیش‌فرض پایه هستند.

به‌ندرت اتوماسیون هر شغل شامل جایگزینی کامل ربات، چت‌بات یا هوش مصنوعی با انسان می‌شود. درعوض، بیشتر ابزارهای اتوماسیون فرایند کار را متحول کرده و باعث می‌شوند انسان و ابزار اتوماسیون با یکدیگر همکاری کنند. طوری که تعدادی از وظایف سابق انسان‌ها به ابزار سپرده می‌شوند، اما کماکان اکثر وظایف را انسان انجام می‌دهد.

قسمتی از کتاب کار بدون شغل:

آیا سازمان باید تحولات پرتلاطمی را اجرا کند، طوری که کار تمام اعضا مبهم و در معرض اصلاحات اساسی باشد؟ خیر. سازمان‌ها هم‌‌اکنون نیز ابزارهای کارآمدی برای هدف‌گذاری و تعیین نیاز هر بخش به نوآوری چابک دارند. برای نمونه، سازمان‌ها هنگام نوآوری در طراحی محصول/خدمت، روی ویژگی‌های معینی از آن آزمایش می‌کنند. یا این کار را در بازارهایی انجام می‌دهند که تاوان کمتری بابت اشتباهات احتمالی بدهند. در همین راستا سایر بخش‌های محصول و بازارها ثابت می‌ماند تا سازمان‌ها در حین نوآوری، کماکان محصولات قدیمی‌شان را بفروشند؛ اما حتی برای بخش‌های ثابت و بدون تغییر هم می‌توان از مؤلفه‌های نوآوری چابک بهره گرفت؛ برای نمونه پیشنهادها برای بهبود آن بخش‌ها را گردآوری و ارزیابی کنند یا از طریق تحلیل، ایرادات احتمالی سیستم را بشناسند. بهترین شیوه‌ی نوآوری، ارزیابی قاعده‌مند برای شناسایی بخش‌هایی است که مزایای چابک‌سازی به هزینه‌های آن بچربد. با آغاز هر نوآوری، تعادل کنونی میان هزینه‌ها و مزایا بر هم می‌خورد؛ زیرا با افزایش تمرین و تکرار، هزینه‌های نوآوری چابک کاهش می‌یابد. همین موضوع برای نوآوری چابک در طراحی کار صدق می‌کند. همانند تمامی نوآوری‌های چابک، مسئولیت نهایی بر عهده‌ی رهبران ارشد سازمان است. بااین‌حال نوآوری‌ها اغلب از سوی مدیران خط یا رهبران واحدهای مختلف سازمان اجرا می‌شوند. برای نوآوری چابک در حوزه‌های گوناگون نظیر عملیات، توسعه‌ی محصول و بازاریابی، نقش واحدهای سازمان از جمله امور مالی، امور حقوقی، فناوری اطلاعات و حتی منابع انسانی، اغب محدود است و معمولاً نقش کمک‌کننده دارند.

به‌هرحال کار در همه‌جای سازمان جریان دارد، پس نمی‌توان طراحی کار نوآورانه را به‌سادگی در قلمرو یکی از بخش‌ها نظیر محصول، تولید، عملیات یا تحقیق‌وتوسعه دانست. اما کدام بخش یا حوزه باید هدایتگر و رهبر نوآوری چابک در طراحی کار باشد؟ اما این وضعیت، فرصت شما برای به‌چالش‌‌کشیدن مدیر ارشد منابع انسانی و واحد زیرمجموعه‌اش است تا نقشی فراتر از مسئولیت مرسومشان یعنی حمایت از واحدهای کسب‌وکار را ایفا کنند. یعنی واحد منابع انسانی می‌تواند قطبی برای آزمایش‌های چابک‌سازی در زمینه‌ی طراحی کار باشد. به جای اینکه مسئولیت توضیح یا اجرای سیاست‌ها و اطمینان از رعایت قوانین را به منابع انسانی بسپارید، این بخش می‌تواند مسئول نوآوری چابک در طراحی کارهای سراسر سازمان باشد.

کار بدون شغل را هادی بهمنی ترجمه کرده و کتاب حاضر در 205 صفحه‌ی رقعی و با جلد نرم چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب کار بدون شغل

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.