جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

جوآن هریس: بعضی از ما مرز بین کتاب و جهان را نمی‌بینیم

جوآن هریس: بعضی از ما مرز بین کتاب و جهان را نمی‌بینیم

 

زمانی‌که جوآن هریس رمان «شکلات» را نوشت ـ رمانی اخلاقی و با فضایی جادویی که در دهکده‌ای با فضایی بسته در فرانسه اتفاق می‌افتد ـ حتی انتظار چاپ آن را نداشت، چه برسد به آنکه این اثر بخواهد به موفقیت برسد. به تصور کارگزارش، این اثری «بسیار نامتعارف» بود که ممکن نبود موفقیت تجاری با خود به همراه داشته باشد. اکنون 25 سال بعد، پس از بیش از یک میلیون نسخه فروش و یک فیلم اقتباسی نامزدِ اسکار با بازی جانی دپ، هریس در حال نوشتنِ یک پیش‌درآمد بر این رمان است. گاردین در این مورد با او به گفت‌وگو نشسته است.

در رمان اصلی، شخصیت ویان ـ قهرمان داستان ـ یک شکلات‌فروش است که ترافل، پرالین‌های صدفی‌شکل و شکلات‌های روکش‌دار می‌فروشد. او خشم کشیش دهکده را برانگیخته که ویان را گناهکار می‌بیند! هریس می‌گوید: «در پیش‌درآمدی که قرار است در مارس 2025 منتشر شود، خوانندگان می‌توانند درباره‌ی روند تبدیل شدن شخصیتِ ویان به آنچه در رمان اولیه وجود دارد اطلاعات بیشتری به‌دست آورند.»

در نسخه‌ی پیش‌درآمد ـ که ویان نام دارد ـ شخصیت اصلی از نیویورک به مارسی می‌آید و در یک اغذیه‌فروشی مشغول به کار می‌شود و درنهایت درگیر یک شکلات‌فروشی تازه‌تأسیس می‌شود. هریس می‌گوید: «بااین‌حال، شکلات‌ساز رازهایی دارد که یکی از آن‌ها احتمالاً باعث می‌شود که زندگی ویان و او دگرگون شود.»

از زمان انتشار شکلات، هریس بیش از دوازده رمان نوشته است که بین رئالیسم جادویی، هیجان‌انگیز، فانتزی و رمان تاریخی حرکت می‌کند. آخرین اثر او ـ «نور شکسته» ـ درباره‌ی برنی مون است، زنی حدوداً 50 ساله که به ناگهان توانایی نگاه کردن به ذهن مردم و دستکاریِ افکار آن‌ها در او بیدار شده است؛ مهارتی که از دوران کودکی‌اش به شکل خفته در مون وجود داشته است.

در سال 2020، هریس به سرطان سینه مبتلا شد. او می‌گوید: این تجربه، به‌ویژه این ایده که ممکن است اتفاقاتی برای بدن شما بیفتد که دوست ندارید و نمی‌فهمید، نقطه‌ی شروعی برای نوشتن از علائم «گاهی اوقات کاملاً ترسناک» مون شد.

رمان‌های هریس اغلب با سیاست‌های جنسیتی درگیر هستند و «نور شکسته» نیز از این قاعده مستثنی نیست. هریس می‌گوید: «در اوایل رمان، زنی در یک پارک محلی کشته می‌شود ـ داستانی که تا حدی از قتل سارا اورارد الهام گرفته شده است.»

علاوه‌بر رمان‌هایش، هریس نظرات خود را در مورد حقوق اقلیت‌ها به‌صورت شفاف بیان کرده است. «من تعدادی از نویسندگان را می‌شناسم که از درگیر شدن در جمع در مورد چیزهایی که به آن‌ها اعتقاد دارند معذب هستند.» بعضی از ما خوشحالیم که فقط از طریق کتاب‌هایمان شناخته می‌شویم و برخی از ما همچون من، مرز میان کتاب و جهان را نمی‌بینیم.

هریس می‌گوید: «زمانی‌که شبکه‌ی دروغ‌های ویان که بادقت ساخته شده شروع به افشا شدن می‌کند، او خودش را بین وفاداری به دوستش و ترس از کشف راز خودش ـ رازی که مادرش در تمام عمرش نگه داشته است ـ گرفتار می‌یابد.»  

در این پیش درآمد، ویان خود را در حال بازشناسی خود می‌بیند و به دنبال خلاص ‌شدن از نفوذ مادرش است. نویسنده می‌گوید: «افراد در کتاب‌های من، مثل زندگی، همیشه محصول گذشته‌شان هستند و اغلب برایشان سخت است که انتخاب‌هایی را پشت سر بگذارند و بدل به فرد دیگری شوند.»

منبع: گاردین

مترجم: محسن امینی

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.