جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: کیسینجر در برابر کیسینجر

معرفی کتاب: کیسینجر در برابر کیسینجر

«کیسینجر در برابر کیسینجر» با زیرعنوانِ تأملاتی در باب دیپلماسی، استراتژی کلان و رهبری، عنوان کتابی است به قلم وینستون لرد که نشر پیله آن را به چاپ رسانده است. هِنری آلفرد کیسینجر در ۲۷ می ۱۹۲۳ در خانواده یهودی‌الاصل در شهر فورت آلمان به دنیا آمد و در سال ۱۹۳۸ به همراه خانواده از آلمان تحت کنترل نازی‌ها، به ایالات متحده امریکا رفت و در نیویورک ساکن شد و در سال ۱۹۴۳ تابعیت این کشور را کسب کرد. وی سیاستمدار، دیپلمات و مشاور ژئوپلتیک امریکایی است که به‌عنوان وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آن کشور خدمت کرده است. کیسینجر در دوره ریچارد نیکسون به‌عنوان وزیر امور خارجه امریکا مشغول به کار شد و پس از پایان دوره‌ی نیکسون به‌خاطر رسوایی واترگیت و استعفای نیکسون، در همان سِمت با جرالد فورد به همکاری ادامه داد. از وی به عنوان یکی از استراتژیست‌های ارشد ایالات متحده امریکا نام برده می‌شود.

براساس یک نظرسنجی که توسط مجله سیاست خارجی انجام شده، ۲۱/۳۲ درصد از «محققان بزرگ روابط بین‌الملل امریکا» وی را مهم‌ترین وزیر امور خارجه ایالات متحده از سال ۱۹۶۵ در نظر گرفتند.

مهم‌ترین فعالیت‌های او شامل مذاکرات مربوط به محدودسازی سلاح‌های استراتژیک میان امریکا و شوروی بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ که منجر به پیمان سالت شد، برقراری رابطه میان ایالات متحده امریکا و چین با اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ‌پنگ در سال ۱۹۷۲ و همچنین نقش مؤثر در خاتمه دادن بحران ویتنام که جایزه صلح نوبل مشترکی را برای او و «لی دوک تو» طرف مذاکره‌کننده ویتنامی به ارمغان آورد.

کتاب حاضر که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، کتابی است که در قالب مصاحبه وینستون لرد و کی. تی مک‌فارلند با کیسینجر، به دو تا از مهم‌ترین رویدادهای دوره تصدی‌گری کیسینجر در پست وزیر امور خارجه در دوره ریاست جمهوری نیکسون که شامل سیاست گشایش به سمت چین و همچنین پایان دادن به جنگ ویتنام می‌باشد، اشاره دارد. اثر حاضر مشتمل بر یازده بخش است که در بخش اول در مورد مبحث دولت‌مردی و اینکه یک رهبر در عرصه تصمیم‌گیری با چه مسائلی روبه‌روست و چه عواملی در تصمیم‌گیری‌های او نقش دارد، صحبت می‌کند. در بخش دوم، به تعیین عرصه اشاره دارد و محیطی که هر مشاور امنیت ملی با آن سر و کار دارد. بخش سوم، در مورد ارتباط با چین است که از آن به عنوان برجسته‌ترین دستاورد سیاست خارجی ریاست جمهوری نیکسون، که سیاست گشایش به سمت چین است، یاد می‌شود. در بخش چهارم، به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در تاریخ رابطه امریکا و چین که همانا نشست نیکسون و مائو است اشاره می‌کند و این گام مهمی در عادی‌سازی روابط بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین بود و این بازدید به ۲۵ سال عدم رابطه خاتمه داد. در بخش پنجم، در مورد ثبات با اتحاد جماهیر شوروی بحث می‌شود؛ به مدت دو دهه، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی درگیر رقابت جهانی جنگ سرد بودند که با بحران‌های جدی روبه‌رو شده بود و نتیجه نشست نیکسون و لئونید برژنف، رهبر شوروی به تدوین معاهده محدود کردن سلاح‌های اتمی یا همان توافق‌نامه سالت منجر شد. در بخش ششم، با عنوان جست‌وجو برای صلح در ویتنام، اشاره‌ای به مهم‌ترین رویداد دوران کاری کیسینجر، که همانا خاتمه یافتن جنگ ویتنام بود، دارد که منجر به دریافت جایزه صلح نوبل برای وی شد. در بخش هفتم، در مورد توافقات پاریس صحبت شده است که در مورد توافق پایان جنگ و بازیابی صلح در ویتنام بود، این توافق بین ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی و ایالات متحده که نماینده بومیان انقلابی ویتنام جنوبی بود امضاء شد. در بخش هشتم در مورد پیشرفت‌هایی در خاورمیانه، در مورد جنگ یوم کیپور که بین اعراب از جمله مصر، سوریه و اسرائیل بود صحبت می‌شود که درنهایت منجر به دیپلماسی شاتل شد و این دیپلماسی اولین‌بار در تاریخ سیاست خارجی امریکا با نام هنری کیسینجر همراه شد. در بخش نهم در مورد سبک‌های مذاکره و شرح‌حال‌های شخصی گفت‌وگو شده است. در بخش دهم در مورد فرآیند سیاست خارجی صحبت شده است و بخش آخر هم به مبحث استراتژی تعلق گرفته است.

قسمتی از کتاب کیسینجر در برابر کیسینجر:

-ایالات متحده و چین به مدت ۲۵ سال بود که با یکدیگر مذاکره نکرده بودند. چطور رئیس‌جمهور نیکسون را برای سفر آماده کردید؟

*طبیعتاً مشاور امنیتی باید نحوه کار رئیس‌جمهور را درک کند.

هیچ راه انتزاعی وجود ندارد که مشاور امنیتی از آن مطلع شود. ما در آن ‌زمان تجربه‌ی این را داشتیم که نیکسون آماده‌ی خواندن گزارش‌های فراوان بود که او خود را برای ملاقات با هر کسی آماده کرده بود، اما به‌ویژه برای مسئله‌ای با این اهمیت تاریخی، او خود را با خواندن آنچه که ما قادر به جمع‌آوری آن بودیم آماده می‌کرد.

مسئولیت اصلی جمع‌آوری مطالب برعهده‌ی وینستون لرد بود. ما کلی فکر کردیم و نتیجه‌ی آن جمع‌آوری مطالب بسیاری بود که توسط وینستون تهیه و به‌وسیله من بررسی شد. بنابراین، نیکسون برای آماده کردن خود جهت دیداری که در پیش داشت باید کتاب‌های توجیهی زیادی را مطالعه می‌کرد. علاوه بر این، تیم شورای امنیت ملی ما، در میانه‌ی دو دیدار مخفیانه از چین در جولای ۱۹۷۱ و دیدار نیکسون در فوریه ۱۹۷۲ که در حال تهیه پیش‌نویس این برنامه بودیم، در اکتبر به چین سفر کرده بود. دلیل آن این بود که ما نمی‌خواستیم و بدیهی است که چینی‌ها هم نمی‌خواستند وضعیتی پیش آید که در آن پیش‌نویس اعلامیه به یک دوره سه یا چهار روزه اجلاس فشار آورد و تنش‌ها توسعه یابد، چرا که کنترل آن دشوار می‌شد.

بنابراین، در اکتبر ۱۹۷۱ من و وینستون لرد و همان تیمی که با هم به سفر مخفیانه رفته بودیم، توسط تیم پیش‌رویِ نیکسون که مسئول بودند مکان‌های فیزیکی واقعی را برای سکونت آماده کنند برای مدت زمان نسبتاً طولانی به چین سفر کردیم، من فکر می‌کنم برای یک هفته، ما شروع به تهیه پیش‌نویس آنچه در اعلامیه‌ی شانگهای مطرح شده بود کردیم. ما با بیان بسیاری از توافق‌نامه‌ها و کلیات مبهم، بیانیه‌ای از نوع مرسوم را با خود آورده بودیم. به یاد می‌آوریم که در ابتدا به نظر می‌رسید ژوانلای مایل بود روی یک اعلامیه از این نوع کار کند. اما، روز بعد برگشت و گفت که مائو فکر کرد همه‌ی این‌ها چرند است.

-ما درواقع به ژوانلای یک پیش‌نویس دادیم و او رفت و روز بعد برگشت.

*درست است. ما به ژوانلای یک پیش‌نویس دادیم و منظور من این بود که گفتم به نظر می‌رسد او مایل است در مورد آن بحث کند. همان‌طور که ما قبلاً بحث کردیم او روز بعد برگشت و گفت که مائو به‌طور کامل آن را رد کرده است چراکه تصور اشتباهی ایجاد کرده است و بهترین کار تهیه پیش‌نویس اعلامیه‌ای است که در آن هر طرف دیدگاه‌های مخالف خود را تا آنجا که می‌تواند به‌طور شفاف بیان کند و سپس چند توافق‌نامه را لیست کند. او فکر می‌کرد که این کار، اولاً یک بازتاب دقیق از وضعیت است و دوماً توافق‌نامه‌هایی را که ما به دست آوردیم برجسته می‌کند.

این دیدار در ماه اکتبر صورت گرفت، افزون بر آن، طی چند ماه پس از برکناری لین بیائو. وقتی به مهمان‌سرای دولتی رسیدیم، تعدادی سند در مورد امریکای امپریالیست پیدا کردیم. ما همه‌ی اسناد را جمع‌آوری کردیم و کارکنان ما آن‌ها را به یکی از افراد تشریفات خود دادند و گفتند، این مقالات توسط گروه مهمان قبلی باقی مانده است. روز بعد، ژو انلای گفت: یادتان باشد، ما گاهی اوقات توپ‌های خالی شلیک می‌کنیم و کاملاً روشن کرده بود که خود را از آن جزوات جدا کرده است.

خرید کتاب کیسینجر در برابر کیسینجر            

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.