جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

معرفی کتاب: مغز؛ سریع و کاربردی

معرفی کتاب: مغز؛ سریع و کاربردی

«مغز؛ سریع و کاربردی» عنوان کتابی است نوشته‌ی اریک چادلر و لیز جانسون که انتشارات روانشناسی و هنر آن را به چاپ رسانده است. این کتاب به‌منزله‌ی مقدمه‌ای بر تاریخچه رشد و تکامل مغز، نحوه‌ی عملکرد مغز، شیمی مغز و شیمی رفتار و مناطق مغزی درگیر در خواب و بیداری، احساس، ادراک، هشیاری، حافظه، هوش و غیره است که به زبان بسیار ساده و روشن این مفاهیم را بیان می‌کند.

هر بخش موضوع مشخصی دارد و برای درک بهتر خواننده ابتدا پرسش‌هایی مطرح می‌شود و سپس به این پرسش‌ها، پاسخ مناسب داده می‌شود. در این کتاب، تعاریف مفاهیم کلیدی، شواهد تجربی و تحلیل و تغییرهای بنیادی در زمینه مغز و عملکرد مغز به‌خوبی بیان شده است.

نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند به روشنی اصطلاحات و واژه‌های کلیدی در فیزیولوژی مغز را تعریف نمایند و چگونگی کارکرد مغز و کنترل بدن توسط مغز و چگونگی شکل‌گیری ذهن را توضیح دهند.

این کتاب اطلاعات بسیار مفیدی را برای درک و فهم ساده آنچه ما نیاز داریم در زمینه نوروسایکولوژی و نوروساینس بدانیم، ارائه می‌دهد و منابع و مراجعی را در انتهای هر مطلب ذکر می‌کند تا خوانندگان و علاقه‌مندان برای کسب دانش عمیق‌تر در این زمینه به آن‌ها مراجعه نمایند.

برای انسان‌ها همیشه مغز در اولویت اول نبوده است. مثلاً مصریان باستان در هنگام مومیایی کردن بدن یک شخص ابتدا قسمت‌هایی مثل قلب، جگر، معده، روده‌ها، کلیه‌ها و شش‌ها را برای جلوگیری از صدمه دیدن مومیایی می‌کردند ولی آن‌ها مغز را به‌صورت کامل از راه بینی تخلیه کرده و به دور می‌انداختند. از نظر مصریان باستان قلب (نه مغز) مسئولیت‌هایی مانند فکر کردن، حس کردن و احساس کردن را بر عهده داشته است. با وجود این، مصریان باستان بر روی قدیمی‌ترین دست‌نوشته، که یک کتاب پزشکی است، بارها کلمه‌ی مغز را نوشته و بر روی آن تأکید کرده‌اند.

قسمتی از کتاب مغز؛ سریع و کاربردی:

آیا می‌توانیم در هنگام خواب چیزی یاد بگیریم؟

بله، این امکان وجود دارد اما نه به آن صورتی که شما فکر می‌کنید (یا امیدوار هستید). بسیاری از ما انسان‌ها فکر می‌کنیم خواب زمانی انجام می‌شود که کاری انجام نمی‌دهیم، پس این طرز فکر که می‌توانیم در هنگام خواب به جای اتلاف وقت باارزش‌مان، از این زمان درست و مفید استفاده کرده و چیزی یاد بگیریم، جالب به نظر می‌آید. اگرچه این موضوع که امیدوارید تا هرچه مایلید یاد بگیرید برای شما جذاب است، در حقیقت کسل‌کننده و همین‌‌طور ناخوشایند است؛ ولی اینکه بتوانید همین موضوعات را در هنگام خواب یا در حالت ناخودآگاه بیاموزید خیلی بهتر است. در نتیجه بیشتر دانش‌آموزان سال‌هاست که قبل از خواب یا در حالت خواب‌آلودگی به مطالعه می‌پردازند یا به فایل‌های صوتی آموزشی گوش می‌دهند و امیدوارند تا موقع بیدار شدن از خواب زبان اسپانیایی را یاد گرفته باشند یا صد خط از آثار شکسپیر را حفظ کرده باشند. متأسفانه این روش‌ها به‌هیچ‌وجه کارآمد نیستند (و این دانش‌آموزان رؤیاها و خواب‌های زیبا را نمی‌بینند و آن‌ها را از دست می‌دهند).

اگرچه به نظر می‌رسد شما در حالت خواب هیچ کاری انجام نمی‌دهید اما درواقع مغز شما کاملاً در حال کار کردن است.

جالب است بدانید یکی از کارهایی که مغز شما انجام می‌دهد، یکی کردن و جمع‌آوری اطلاعاتی است که شما در حین بیداری و هوشیاری یاد گرفتید. وقتی خواب هستید، مغز شما مشغول منتقل کردن اطلاعات شما از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت‌تان است و تنها چیزی که مغز شما برای انجام دادن این کار نیاز دارد کمی سکوت و آرامش است. البته مغز شما برای جمع‌آوری این اطلاعات نیاز دارد تا در طول ذخیره کردن اطلاعات قدیمی از دریافت اطلاعات جدید مصون بماند. مغز شما در این حالت تمام ورودی‌ها را برای دریافت ‌نکردن اطلاعات جدید می‌بندد مگر اینکه این اطلاعات بسیار نیرومند (مثل یک سطل آب سرد) یا بسیار مفید باشند (مانند صدای کسی که نام شما را صدا می‌زند). زمانی که کسی نام شما را صدا می‌زند مغز شما نسبت به آن صدا حساس شده و از خواب بیدار خواهید شد. اگر نتوانید اطلاعات ضروری را به مغزتان منتقل کنید، قادر نیستید تا هیچ‌چیز جدیدی یاد بگیرید.

خرید کتاب مغز؛ سریع و کاربردی   

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.