جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

حاشیه امن / خلق زندگی سراسر عشق و رها از تنش

حاشیه امن / خلق زندگی سراسر عشق و رها از تنش

کتاب « حاشیه امن» با زیرعنوان خلق زندگی سراسر عشق و رها از تنش، به قلم کریستن باتلر و ترجمه‌ی دکتر علی علی‌پناهی از سوی انتشارات ذهن‌آویز منتشر شد. ما به‌دلیل رویارویی با جهانی خشن و پراسترس، در طول قرن‌ها، کوشیده‌ایم در لاک حاشیه‌ی امن خود پناه گیریم تا مبادا گزندی و استرسی به سراغمان آید و البته همیشه هم زمین و زمان را مقصر دانسته‌ایم که نمی‌گذارند ما به موفقیت دست یابیم یا پیشرفت کنیم. حاشیه‌ی امن یکی از آن انرژی‌خوارهایی است که در صدر فهرست مانع‌های موفقیت فردی می‌نشیند و ما را از رسیدن به اهداف و رؤیاهایمان ناخواسته باز می‌دارد. برای مثال، برخی پدر و مادرها به ما می‌گویند که اگر شغل دولتی داشته باشی و حق بیمه‌ات ماهانه پرداخت شود، تو امنیت شغلی (و حاشیه‌ی امن) خواهی داشت و با چالش‌های شدید مالی روبه‌رو نخواهی شد. حال اگر این توصیه‌ی آن‌ها و توصیه‌های مشابه آن آویزه‌ی گوشمان شود و در ضمیرناخودآگاه ما جا خوش کند دیگر حتی اگر به ما پیشنهاد شود که شغل فعلی خود را رها کنیم و به دنبال کاری برویم که همیشه آرزویش را داشته‌ایم و البته گوشزد کنند که در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو خواهیم شد، انگشت به دهان و خیره به راه می‌مانیم.

اما کریستن باتلر در یکی از آثارش، که به همین نام منتشر شده است، خط باطلی بر این باور غلط، که برای داشتن زندگی مطلوب و خیلی خوب باید حاشیۀ امن خودتان را رها کنید، کشیده است و معتقد است که دیگر زمان آن فرارسیده تا ما این تفکر قدیمی و منسوخ را رها کنیم و چهارچوب فکری جدیدی برگزینیم.

از نظر باتلر، حاشیۀ امن به این معنا نیست که مکانی پیدا کنیم تا بدون هرگونه هدفی، راحت آنجا بنشینیم و هیچ تلاشی نکنیم. درضمن، حاشیۀ امن جایی هم نیست که مانع تحقق رؤیاهای شما شود. حاشیۀ امنی که در کتاب «حاشیه‌ی امن» از آن سخن خواهم گفت، مطمئن‌ترین جا برای پیشرفت، بهره بردن از امکانات و برخورداری از یک زندگی با نشاط را تضمین می‌کند. باتلر به شما اطمینان می‌دهد که برای دستیابی به چنین زندگی‌ای قرار نیست خودتان را در معرض تنش و فشار قرار دهید.

او در این کتاب، شما را با چهارچوب فکری جدیدی آشنا می‌کند که نحوۀ کار و زندگی، و نیز نگاه شما را به شکست و پیروزی متحول خواهد ساخت؛ چراکه با رؤیاپردازی صِرف به جایی نخواهید رسید و باید واقعیت‌گرا باشید.

کریستن باتلر در این اثر خود، رمز موفقیت خود را با خوانندگانش درمیان می‌گذارد و در‌عین‌حال این تفکر اشتباه را تغییر می‌دهد که «برای رسیدن به آرزوهای بزرگ، باید حاشیۀ امن را رها کرد.»

قسمتی از کتاب حاشیه‌ی امن اثر کریستن باتلر

در جلسات قدرت مثبت‌اندیشی که برگزار می‌کنم، معمولاً افرادی که به‌دلیل بیان نیازهای خود احساس گناه می‌کنند چنین سؤالی را مطرح می‌کنند: «چگونه حدومرزهای سالم و مناسب ایجاد کنم؟» معمولاً کسانی که چنین سؤالی را مطرح می‌کنند نمی‌دانند نیازها و خواسته‌های آن‌ها چیست. علت این است که یا ایده‌ها، دستاوردها و خواسته‌های خویش را ارزش‌گذاری نمی‌کنند یا علت این است که برای جلب رضایت دیگران مشکل دارند.

حدومرزها آن دسته از خواسته‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا خود را از دنیای بیرون محفوظ نگه دارید. این خواسته‌ها فقط محدود به رابطه شما با دیگران نمی‌شوند، بلکه ممکن است شامل رویدادها، ایده‌ها، داستان‌ها، دیدگاه‌ها و حتی اشیا و کشش‌ها و وابستگی‌ها نیز بشوند. وقتی نمی‌دانید برای اینکه در امنیت باشید چه می‌خواهید یا چه نیازی دارید، نمی‌توانید خواسته‌هایتان را برای خودتان و برای دیگران بیان کنید و قادر نخواهید بود روی تجربیات و روابطی تمرکز کنید که به امنیت شما مربوط است.

حدومرزهای سالم به شما کمک می‌کنند تا به خود احترام بگذارید و از دیگران نیز انتظار احترام داشته باشید. اینکه نشان دهید خواستار احترام هستید، نخستین گام برای طرح آن و انتظار آن از دیگران است.

چه‌بسا ما زندگی را به‌نحوی سپری می‌کنیم، اما بررسی لازم به عمل نمی‌آوریم تا مشخص کنیم نیازها و خواسته‌های خاص ما چیست یا مشخص نمی‌کنیم، انتظار داریم چه برخوردی با ما شود و اساساً احترام چه شکلی است. خیلی از افراد مایل هستند حس بهتری پیدا کنند، اما مشکل بتوانند آن مکان امن و راحت که به آن‌ها حس بهتری می‌دهد ــ یعنی حاشیۀ امن خود را ــ درون خویش پیدا کنند.

وقتی حاشیۀ امن را مشخص نکرده‌اید، خواسته‌های شما دائم توسط عوامل بیرونی تهدید می‌شوند. تا زمانی که خواسته‌ها و نیز حدومرزی تعیین نکرده‌اید، تصور می‌کنید که دیگران دائم پا را از حد خود فراتر می‌گذارند. شفاف‌نبودن خواسته‌ها شرایط و روابطی را به وجود می‌آورد که دیگران متوجه نمی‌شوند از نظر شما چه کاری درست است و چه کاری درست نیست؛ در نتیجه فکر می‌کنید دیگران از شما سوءاستفاده می‌کنند، احترام شما را رعایت نمی‌کنند و نسبت به نیازهای شما هم بی‌توجه هستند.

منظور از تعیین حدومرز ایجاد دیوار بلند، محکم و نفوذناپذیر نیست. بلکه، به این معنا است که به درون خویش بروید و آنچه را که احساس می‌کنید برای شما خوب، مطلوب و راحت است مشخص کنید سپس این خواسته‌ها را به دیگران اطلاع دهید..

خرید کتاب حاشیه امن

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.