جستجوی کتاب

عنوان کتاب، مولف، مترجم یا ناشر مورد نظر خود را برای جستجو وارد کنید.

ورود به فروشگاه

تئوری نفهم‌ها/ بررسی زوایای جدید زندگی مدرن

تئوری نفهم‌ها/ بررسی زوایای جدید زندگی مدرن

کتاب «تئوری نفهم‌ها»، نوشته‌ی اریک شوئیتز گبل، به همت نشر نیماژ به چاپ رسیده است. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ساده‌ترین چیزها برایمان عجیب و عجیب‌ترین چیزها جزء زندگی روزمره‌مان است! دنیای معاصر پر است از اتفاقات جدید؛ درک هر کدام از خبرها و پیشرفت‌های فناوری در حالت عادی، به ماه‌ها و گاهی سال‌ها زمان نیاز دارد و اکنون ما در این دوران اتفاقات تازه را پشت سر هم و بدون هیچ وقفه‌ای برای درک تغییرات تجربه می‌کنیم.

جستارهای کتاب با تنوع موضوعی و گاه عجیبشان این فرصت را به شما می‌دهند تا به بررسی زوایای جدید زندگی مدرن بپردازید. نیازی به دانش قبلی از فلسفه نیست و جستارها به موضوعات متنوعی، از لذت، عشق، حسرت و مباحث جدید اخلاقی گرفته تا نقد کانت و فلاسفه‌ی نازی و جریان سیال ذهن می‌پردازند. همان‌طور که نویسنده در مقدمه آورده است لازم نیست کتاب را به ترتیب صفحات بخوانید؛ کافی است عنوان‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید و با زاویه‌ی دید فلسفه‌ی معاصر آشنا شوید.

نویسنده می‌گوید: از نوشتن اندیشه‌های مختصر فلسفی برای طیف وسیعی از مخاطبان لذت می‌برم. از سال ۲۰۰۶ بیش از هزار مطلب نوشته‌ام که بیشترشان در وبلاگ The Splintered Mind درج شده‌اند؛ اما در لس‌آنجلس تایمز، مجله‌ی آنلاین ایان و جاهای دیگر هم منتشر شده‌اند. این کتاب شامل ۵۵ نوشته‌ی مورد علاقه‌ام است که بازبینی و به‌روز شده‌اند.

حوزه‌ی موضوعات گسترده است؛ از روان‌شناسی اخلاق و اصول اخلاقی بازی با درایدل تا تئوری چندجهانی، فلسفه‌ی نظری آگاهی و دیوانگی مسلم امانوئل کانت. هیچ فرضیه‌ی وحدت‌بخشی در کار نیست.

بااین‌حال، شاید درون‌مایه‌ی وحدت‌بخشی وجود داشته باشد. عقل انسان پرتگاه ناهمواری دارد که علیه خود عمل می‌کند، به خود شک می‌کند یا به نتایج به‌ظاهر نامحتمل می‌رسد. می‌توانیم به‌سرعت به این لبه‌ی ناهموار برسیم. گاهی خواندن مطلبی هشتصدکلمه‌ای در یک وبلاگ، برای یادآوری محدودیت‌هایمان کافی است. برداشت من از سرگرمی، بازی در این لبه‌ی ناهموار است که نمی‌دانم روی آن به چه فکر کنم یا چطور فکر کنم.

وقتی با وجود گرایش‌های انسانی نسبت به عقلانیت و خودفریبی، با دیگران مخالفت می‌کنم، چطور می‌توانم بفهمم در این میان من آن کسی هستم که نادان است یا نه؟ باتوجه به دانش شهودی، فلسفی و علمی از ذهن که براساس نمونه‌های محدودی به دست آمده، تا چه اندازه می‌توانیم به نتایجمان درباره‌ی احتمالات عجیب و جدیدی که چه‌بسا درآینده‌ی نزدیک با هوش مصنوعی آغاز شوند اعتماد کنیم؟ کیهان‌شناسی نظری بی‌درنگ بزرگ‌ترین پرسش‌هایی را که می‌توانیم درباره‌ی جهان بپرسیم مطرح و احتمالاتی را عیان می‌کند که توانایی ما در پاسخ دادن به همان پرسش‌ها را زیر سؤال می‌برند. وقتی پی می‌بریم متفکران گذشته به‌رغم مهارت‌های اندیشه‌ورزانه و اطمینانی که داشتند، چقدر در گذشته به خطا رفته بودند، تاریخ فلسفه عاجز می‌شود.

قسمتی از کتاب تئوری نفهم‌ها:

عشق احساس نیست. احساسات می‌آیند و می‌روند؛ حال آنکه عشق پابرجاست. احساسات همان شور و شوق در مفهوم کلاسیک آن هستند که در زبان انگلیسی با واژه‌ی منفعل ریشه‌ی مشترک دارد. احساسات به‌صورت نطلبیده و انتخاب‌نشده می‌آیند. در عوض، عشق ساخته می‌شود. شور و شوقی که نوجوانان و نویسندگان اشعار رمانتیک تجربه می‌کنند، احساساتی شدید و کوتاه‌مدت است که نمی‌توان نام عشق رویش گذاشت، هرچند ممکن است مقدمه‌ای برای عشق باشد.

عشق نه حس، بلکه راهی برای ساختن ارزش‌ها، هدف‌ها و واکنش‌هاست. موضوع اصلی در عشق، خیرخواهی به‌خاطر وجود دیگری است. البته ما خیر کسانی را که می‌شناسیم به‌خاطر وجودشان و نه فقط برای مصلحت می‌خواهیم. اگر این توجه عمیق باشد و ارزش‌گذاری فراوانی برای خیر دیگری انجام دهیم، چنان‌که بخواهیم همه‌ی اهدافمان را برای انطباق با آن از نو بسازیم و اگر این نوسازی چنان ریشه‌دار باشد که به‌طور خودکار بر واکنش‌هایمان به آن فرد و امور مؤثر بر آن اثر بگذارد به عشق واقعی رسیده‌ایم.

عشق زناشویی همه‌ی این ویژگی‌ها را دارد؛ اما فراتر هم می‌رود. در عشق زناشویی فرد باید همیشه زندگی خود را از دید طرف مقابل ببیند. فرد باید برنامه‌ی اصلی زندگی‌اش را، حتی در تنهایی، در ارتباط ضمنی با طرف مقابل ببیند. زندگی فرد به کاری اشتراکی تبدیل می‌شود.

عشق پدر و مادر به فرزند از عشق زناشویی پاک‌تر است و قیدوشرط کمتری دارد. پدر یا مادر انتظاری از فرزندش ندارد. پدر یا مادر نیازی به اشتراک‌گذاری برنامه‌ها و اهدافش با نوزاد ندارد. بعدها زندگی بچه‌ها جدا و مستقل از ترجیحات پدر و مادرشان می‌شود و این در حالی است که ما همچنان عشق پدر و مادری را به آن‌ها داریم.

از آنجا که عشق زناشویی شامل بناگذاری زندگی مشترک با همکاری یکدیگر است، نمی‌تواند تا این حد بی‌قیدوشرط باشد. اگر زوجین ارزش‌ها و دیدگاهشان را به اشتراک نگذارند، نمی‌توانند مسیر مشترک را کنترل کنند. اگر یکی از زوجین در دیدگاه فردی خود پیش برود یا در مسیر اهداف مشترک به‌خوبی و صادقانه با دیگری همراه نشود، عشق زناشویی با شکست مواجه می‌شود و در بهترین حالت، به نوع کلی‌تری از علاقه‌ی مشترک تبدیل می‌شود.

تئوری نفهم‌ها را زهره مهرنیا ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۴۱۸ صفحه‌ی پالتویی با جلد نرم و قیمت ۱۶۹ هزار تومان چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

خرید کتاب تئوری نفهم‌ها          

در حال بارگزاری دیدگاه ها...
هیچ دیدگاهی برای این کالا نوشته نشده است.